Egypten, Fuerteventuera eller?

Nu har jag valt var jag vill söka. Jag valde Sungarden basic i alla val. Liknande det jag har nu men med mindre aktiviteter och mer service. En blandning mellan aktivitetsguide och vanlig guide. I första hand valde jag Hurhugada, Egypten och Sharm El Sheik, även det Egypten, i andra hand. (Tyvärr farmor). Sen blev det Fuerteventura som tredje hands val. Alla platser har en lugnare fritid än Turkiet, eller det är mindre party party vilket jag tycker ska bli skönt. Egypten är tydligen en speciell destination och de har kvar många gamla normer, så det kommer bli annorlunda om jag kommer tid. På Fuerteventura är man ganska få, och stämningen är laid back då det är många surfare på ön.

Jag hoppas jag kommer få något av mina tre val, och min chef trodde chansen var ganska stor då inte så många brukar söka till Egypten. Om jag får det får jag förhoppningsvis se pyramiderna som jag velat se i flera år. Så till vintern preliminärboka en resa till Egypten :)

Stunden är kommen

Nu i veckan ska vi ha evaluering. Det innebär att jag tillsammans med min chef ska utvärdera hur jag sköter mitt arbete på olika punkter på en skala från 1-5. Det ska bli riktigt spännande. Jag ska även söka tjänsterna till nästa säsong, jag ska göra tre val. Just nu lutar det mot Egypten och Teneriffa som förut, men vet inte om det blir som guide eller aktivitetsguide. Är lite sugen på båda. Tänkte ju även söka fitness, men då måste jag skriva ett persobligt brev och det tar emot. Skulle kunna göra det ikväll men har ingen lust för vill mest slappa och ta det lugnt. Min fritid här är så full med olika saker att jag sälla är hemma. Därför bestämde jag att ikväll ska jag ha en hemmakväll. Har lånat Noras dator och ska se på Step up 2.

Jag var fri idag och på schemat stod, gymma, sola och slappa. Vaknade 10 och hade inte alls någon lust att cykla de 7 km in till gymmet. Men med lite dividering med mig själv tog jag mig in i alla fall. Är första gången jag tränar denna här veckan. Suget finns inte riktigt när det är så varmt och fritiden så knapp, men jag försöker åtminstonde. Har även solat men verkar som att jag inte kan bli brunare nu, lite tråkigt. Det som stör mig mest är mina linjer efter mitt arbetslinne, de vill aldrig försvinna så några axelbandslösa eller halterneckklänningar blir det inte :( På bilden nedan är de inte så tydliga, däremot ser det ut som att jag fått tatueringar på hela armarna. Det är två lyckliga barns resultat av mina armar och lite vattenfärg. Jag måste säga att det blev ganska bra.

Summering av byguideslivet :)

Det har varit tufft och till och från var jag nära att börja gråta, men jag har ändå tyckt om att vara byguide. Jag tror att en stor del är att jag får mer av den sociala aspekten som byguide, jag träffar de andra guiderna mer. Men jag har också ställt inför nya utmaningar, vissa roligare än andra. Jag har bl.a. fått sälja biljetter till vår Kick Off som vi har på stranden för ungdomar. Jag fick beröm både av andra guider och av min chef under veckan för att jag var så duktig på att sälja :) Är riktigt stolt över mig själv och ibland tänker jag att ha mig som arbetskamrat är inte fy skam. Jag har energi, är oftast glad, tar egna iniativ och försöker alltid. Min negativa sida är min nervositet, men det kommer blir bättre det med med tiden.

Igår hade vi hur som helst Kick Off och jag höll i den tillsammans med tre andra. Det är en stor strandfest med mat och olika lekar, sen fortsätter festen inne i byn. Måste säga att igår var en riktigt lyckad kväll. Vi hade nästan slagit försäljningsrekord och 70 % av gästerna var säkert killar. Blir visst så när det är mestadels tjejer som säljer biljetterna. Men jag kan ju säga att killarna på festen var inte lika glada :P

Nu är jag tillbaka som Sports Host igen och det är med blandade känslor. Så får se, kanske blir byguide nästa säsong ändå.

Min första dag som (by)guide

Sådärja, nu har jag provat att ha service. Jag var på flera olika hotell under två timmar och hjälpte gästerna med det de ville ha hjälp med. Tyckte det var riktigt roligt men var förstås lite nervöst i början då det är mycket jag inte vet då det är ganska stor skillnad på att vara byguide och aktivitetsguide som jag är. Som tur var hade jag inte service ensam utan med en annan som jag kunde fråga när jag kände mig osäker. Han tyckte att jag var riktigt duktig och berömde mig :) Så pass bra känner jag han att jag vet att det inte bara är något han säger utan något han menar. Det enda är att jag ska tro mer på mina kunskaper, det vanliga med andra ord ;)

När man jobbar som guide handlar det ju om service, service, service. De innebär bl.a. att vi alltid ska följa upp och se om gästen fått hjälp med den hon/han önskade. Det kräver en del arbete och är svårt att planera hur lång tid det tar. Detta var något jag fick erfara igår och det gav mig ingen siesta för flygplats natt. Igår var jag vaken i nästan 24 timmar och jobbade mestadelen av dem, väkommen till guidelivet ;) Det konstiga är att jag ändå trivs, vi jobbar, jobbar och jobbar och visst kan det vara tufft men det blir en livsstil. Det enda jag insett är att nattjobb inte är min grej. Det går fint så länge jag håller igång och arbetar på natten men när jag ska åka buss i två timmar och hålla mig vaken, hehe det går inte. Igår fick busschauförren harkla till när vi skulle stanna till halvvägs. Men som tur är är jag inte ensam.

Jag försökte sova imorse men vaknade vid 12, har alltså sovit i sex timmar och ska jobba i 12 timmar inatt igen. Ska försöka att ta mig en liten tupplur nu på eftermiddagen innan jag ska iväg. Hade även eventuellt funderat på att börja fila på ett personligt brev som fitness instruktör nästa säsong. Är återigen osäker på vad och VART jag vill. För tillfället är jag sugen på Egypten, Fuerteventura och Teneriffa. Det kan vända igen. Men ska söka lita olika och hoppas på att jag får något :)

Ha det bra där hemma nu och NJUT av den svenska sommaren!

Tiden flyger iväg, igen

Först vill jag säga GRATTIS till Britta och Dan som fått en liten dotter! Längtar hem en del så jag får träffa henne, men får lyssna på Britta hon är ju så liten nu i bärjan så det gör inget om jag kommer om första några månader :)

Sen ett GRATTIS till mig som har uppnått mitt mål med 100 gäster på vattenjympan! Nu nöjer jag mig med om det kommer ligga runt 70 de kommande gångerna ;) Men nästa vecka ska jag bara ha passet en gång för sen ska jag byta med Tobias och testa på att vara guide i en vecka. Jag är riktigt förväntansfull, det ska bli spännande och se hur det är att vara guide även om det är lite annorlunda att vara guide i Alanya mot andra destinationer eftersom det är en så pass stor destination. Jag ska i alla fall vara en del på flygplatsen på natten, det blir en utmaning. Sen ska jag även ha lite sälj och en kick-off för ungdomarna. Det sista ska bli riktigt roligt! Vi ska vara på en strand och ha lite lekar och en stor fest, och det är är bl.a. jag som ska sälja biljetter till den. Så nu ska mina säljkunskaper sättas på prov.

Annars har jag ju varit på rafting. Jag kan ju säga såhär, det var tur att Rickard satt bakom mig och påminde mig om att andas och paddla i forserna för det var något jag glömde helt. Men den första forsen var värst och det är också där bilden är ifrån, där det ser ut som vi ska falla i men vi klarade oss på något konstigt vis. Å det kan jag säga att det inte var min förtjänst att vi höll oss i båten för jag skrek mest, hehe. Men kul var det och något jag kan tänka mig göra igen i i större forser men också i en större båt. Det var en skräckblandad förtjusning :)

Bilden är åt fel håll men det är ju en bild i alla fall.

Igår slog jag till och köpte ett par solglasögon med styrka i. Får passa på när det är billigare än hemma. Nu minns jag inte vad jag skulle betala men tack vare att jag är guide får jag rabatt. Men det är något jag tänkt på i flera år så det känns bra. Nu ska jag strax cykla in till gymmet och efter det ska jag lära Tobbe mitt vattenjympapass. Det är han som jag ska byta med nästa vecka, så han ska vara Sports Host istället för mig. Mer om hur det gått senare nästa vecka.

KRAM

Nästan mitt mål

Jag har satt upp ett mål för min säsong och min vattenjympa. Det är att få med 100 gäster i poolen. Förra säsongen hade de runt 90 och det ska jag slå. Häromdagen försökte vi slå det rekordet och fick i 97 gäster i poolen! Det var bra jobbat men var inte 100 så ett nytt försök ska göras nästa vecka. Sen kan jag skryta med att jag haft 100 gäster med på mitt vattenjympapass :)

Igår hade jag och Nora Family Fun Boat. Det är en tur längs en flod med stopp på en strand och med en massa olika aktiviteter för barnen. Vi hade teckningstävling, minidisco, facepainting, skattjakt och water bottle game. Var kul om än lite svårt att ha skattjakt på en strand där det i stort sett inte finns någonstans att gömma skatten eller ledtrådarna till den. Det som är så härligt med barn är att de oftast är glada över det de får, t.ex. vid facepainting. Jag har aldrig tyckt särskilt mycket om att måla för jag brukar inte gilla resultatet men att måla barn i ansiktet är superkul. De är så stolta över vad de får även om jag inte tycker att resultatet är särskilt bra. Igår var det extra kul då många av barnen aldrig fått facepainting förut och kom med egna idéer till vad de ville ha. Jag målade bl.a. en Hello Kitty, det ni!

Annars så har det blivit högre luftfuktighet här vilket känns av då jag svettas redan när jag kliver ur duschen. Men tydligen är det inte lika varmt nu som det var förra året vid samma tid, tack och lov för det! Jag har vant mig en del vid värmen men 50 grader och luftfuktighet som i en bastu kommer jag nog ha svårt för. Får lite lätt panik när det känns som att jag inte får någon luft. Men på måndag ska vi nog antagligen ha teamdag och åka på rafting! Ska bli så roligt. Jag är superladdad, detta var något jag ville redan innan jag åkte hemifrån. Jag och några andra tjejer har även planerat en minisemester i Antalya i slutet av juli. Vi ska shoppa, festa, bo på och hotell och det viktigaste av allt gå på ett STORT vattenland! Vilket var anledningen till att jag ville åka till Antalya från början, hehe.

Ikväll ska vi äta sushi på Red Tower. En supermysig restaurang i hamnen. Antagligen blir det en titt på fotbollsmatchen också fast än jag inte har en aning om vilka som spelar. Annars har min fridag varit bra med träning (så skönt när jag väl kommer iväg) och sol. Nu gillar jag Alanya igen.