Båttripp

Båttur stod på dagens program och jag smorde in hela kroppen med solskyddfaktor i hopp om att kanske få lite färg. Jag hade även med mig två bikini om det skulle bli så varmt att jag ville ta mig ett dopp. Båten var superfin med liggplatser för alla, solen sken men sen har vi ju vindarna. De var lite kalla, och blev väldigt kalla under tiden vi åkte. Jag hade varit optimistisk och satt på mig shorts och strandklänning och det var liiiite kallt. Var tacksam över att handduken var med så jag kunde vira in mig med den. Nog för att det var kallt men glass åt jag ändå. Det kommer att bli en oerhört härlig utflykt när det blir lite varmare men idag var det lite kallt.

Har i alla fall blivit frisk så nu har jag besökt gymmet :) Skulle egentligen ha gått på aeroics men det hade blivit ett litet missförtånd så det var inget pass klockan 1 och 2 som vi trodde utan mellan 1-2. Gymmet var turkiets motsvarighet till kommunalt och maskinerna var av den äldre modellen men det fanns många av välja på. Morgonpromenaderna har även kommit igång igen och jag har varit ute och joggat en halvtimme idag. FUE skulle ju bli min träningssäsong men det kanske är detta som blir det?

Just nu sitter jag och hoppas på att vi ska spela kort ikväll men får se hur det blir med det. De andra är och shoppar och när jag ringde var de bara i den andra butiken än :P

Catwalk och topmodell

Jag tyckte att de orden hörde ihop därav rubriken. Men jag har faktiskt gått catwalk nu, eller snarare hoppat fram. Vi var på en skinnbutik och de skulle ha några modeller av oss guider, bland annat mig. Toppen tänkte jag som var på väg att gå upp på "scenen" innan showen ens hade börjat. Väl på catwalken hoppstudsade jag fram i min röda, för lilla skinnjacka nynnandes på sången som kom ur högtalarna. Hade mycket energi den dagen då jag sovit i 11 timmar. Erbjöd mig även att ställa upp med kvällsunderhållning i form av sång och dans om det skulle behövas.

Idag har vi varit på en av utflykterna vi ska ha. Där åker man upp bland bergen och får se delar av Bodrum man annars inte får se. Hur de lever i bergen och hur de levde förr. Ni kan tänka mig min förvåning när vi får träffa en tjej där som vart med i Danmarks Topmodel och ska fota för att tidningsomslag. Jag var lite fascinerad men en dam som bodde där uppe stod bara i fönstret och skakade på huvudet :)

Jag har haft ont i halsen ett par dagar så jag har dessvärre inte kunnat träna. Däremot har vi spelat kort, och jag älskar det! Igår kväll spelade vi tecken som jag inte spelat på ett tag för jag blir alltid så nervös av det spelet. Men kul var det fast än vi förlorade. Hördes gjorde vi tydligen också då de vånigar upp hört oss och våra skratt.

Ephesus

Det är en sak man ska komma ihåg om man arbetat i Turkiet innan och ska göra det igen, en blå bok. Behöver jag säga att min ligger hemma? För att jag ska få en ny blå bok, vilket är ett arbetstillstånd behöver jag göra en polisrapport på att jag tappat den andra, eller snarare inte kommer ihåg på vilket bra ställe jag lagt den. Därför har halva dagen spenderats på att åka fram och tillbaka mellan olika polisstationer. Men nu är det fixat!

Igår var vi på en av utflykterna vi ska ha, Ephesus. En av världens mest bevarade antika städer. Det var häftigt att se men är lite svårt att föreställa sig hur allt var. Jag provade i alla fall toaletterna de hade där förr, som ett stort dass men i marmor. När man satt där spelade någon musik och sedan prolade vatten för att man inte skulle höra alla andra. Även en av världens första reklamskyltar gjordes där, den gick till en bordell. Är tacksam för att jag inte ska ha den utlykten då det var mycket information att ta in och framförallt mycket att snubbla på.

Biblioteket

Vi har fått nya guider nu vilket är kul. Det bästa med dem är att det är ovanligt många som gärna följer med på promenader och vill träna. Kan vara för att de är nya och inte har kommit in i guiderutinerna är men jag är glad för det :) Vi har också hittat ett gym idag, troligen det enda i Bodrum som inte är på ett hotell. Liknar de andra jag varit på utomlands, lite kroppsbyggaraktigt men ett gym :) Ska antagligen göra ett besök där imorgon.

Bodrums slott

Igår var en del av arbetsdagen att besöka det gamla slottet i Bodrum, inte helt fel. Jag hade lite förväntningar på ett fint slott och ett häftigt undervattensmuseum som detta var. Slottet var fint och utsikten var fantastisk på många ställen men museumet var inte lika intressant. Låtsades till en början att vara intresserad av föremålen jag såg då jag ändå arbetade men det höll inte i sig i mer än någon minut. Det blir lite mycket saker och mycket text och jag har svårt att se framför mig hur allt en gång används. Jag gillar praktiska muséer mer, som Tom Tits ;) Vi tog den långa rundan vilket tog cirka en timme och vi spenderade mest tid på att titta på utiskten.

Igår skulle vi även testa utelivet då vi var lediga idag. Vi hade inga höga förväntingar eftersom säsongen inte startat rikitigt än. Vi tog en dolmus (minibuss) in mot Bodrum med förhoppningen om att någon bar var öppen. Tur för oss åkte bussen genom Gümbet (det som ligger nära där vi bor) och på ett ställe såg vi att var det fullt med folk. Detta resulterar i att jag skriker DUR (stopp på turkiska) oh vi går mycket glada och nöjda in på stället. Där stannade vi till klockan tre då det räckte för den gången.

Idag har vi varit lediga och jag sov till halv 12! Mycket stolt över min prestation drog jag mig till poolen och konstaterade att vi kommer ha det väldigt mysigt där i sommar. Den är nyrenoverad och det finns stora kuddar att ligga på. Vi tog sedan en sväng inne i Bodrum och nu är jag hemma helt utslagen och njuter av att jag fått lägenheten städad och kläderna tvättade. Inte helt fel :)

Utforskning av Bodrumhalvön

Igår stod bilkörning på schemat med mig bakom ratten. Vi skulle se delar av ön som ligger en bit ifrån där vi bor. Allt som allt skulle det ta cirka tre timmar, vi var borta i sju. Nu skulle man kunna tro att det var jag som läste kartan eller inte såg de tydliga skyltarna. Men så var det faktiskt inte, det fanns inga skyltar. Eller det fanns, men de var långt ifrån synliga. Vi hittade tillslut till alla våra mål, de byar vi skulle besöka under dagen. Lite tack vare min turkiska som jag frågade mig fram på.

Min favortiby var Gümüslük som såg mer grekisk än turkisk ut. Nere vid marinan låg små vita byar och låga vita hus tillsammans med olika restauranger. Det fanns även en liten ö man kunde gå över till, ”Rabbit island” men det gjorde vi inte då vi var lite efter i tidsplanen. Vi åt i alla fall lunch här då vi skulle prova fisken som skulle vara god. Jag fick en fisk med huvudet kvar, andades in och ut täckte för huvudet med en servett och började äta. Ja, den var god men jag tycker bättre om en filé :P

Gümüslük

Jag har fått ett turkiskt nummer nu, det är: +90 530 930 6019. Om ni vill något är det dit ni får skicka sms då jag troligtvis glömt mobilladdaren till den svenska mobilen hemma.

Bodrum de första dagarna

Så var jag här, i mitt nya hem det närmaste halvåret. Allt är nytt då vi aldrig haft resor hit förr. Detta resulterar i att vi ska hitta allt, göra en karta över var man hittar hotell, supermarket, affärer, busstation m.m. I och med detta har jag suttit i en bil i två dagar tillsammans med de andra guiderna som kommit ner tidigt för att finna runt till allt detta, och det går över förväntan. Där vi är finns det tre byar som ligger nära varandra, det är Bodrum, Gümbet och Bitez och nu har nu varit i alla och jag börjar lära mig var saker ligger. Mitt lokalsinne som har varit en katastrof blir bara bättre och bättre. Att bli guide var nog den bästa present jag kunde ge mitt lokalsinne.

Jag bor på ett jättefint lägenhetshotell tillsammans med de andra guiderna. Jag var helt inställd på att jag skulle få bo tillsammans med någon denna säsong, men eftersom jag är den som arbetat längst fick jag egen lägenhet och en riktigt fin. Vi har en underbar utsikt, pool, får det mesta av kläderna tvättade samt bytta lakan, handdukar och städat två gånger i veckan! Jag har verkligen haft tur med boende alla mina säsonger :)

Vi har kommit hit tre veckor innan de första gästerna kommer då det är mycket som ska läras och upptäckas. Det är den längsta intron jag har haft och det känns rikigt bra. Då hinner jag lära mig saker ordenligt och får koll på området. Det är också spännande att se hur mycket ser ur här innan turisterna kommer. Det byggs överallt och mycket är halvfärdigt. Hoteller där jag ska jobba öppnar först om cirka en månad och tur är väl det för det ser fortfarande ut som en byggarbetsplats. Imorgon ska jag ha telefonmöte med en på huvudkontoret för att veta vad jag ska tänka på i min nya tjänst.

Annars har jag inget turiskt mobilnummer än men internet i lägenheten och då även skype! Ska försöka vara inne så ofta jag kan så det är bara att ringa :)

Jag <3 FUE

Ännu en säsong, ännu fler minnen och upplevelser i bagaget. När jag åkte från Turkiet funderade jag på om jag skulle minnas det som min bästa säsong, den speciella, den första. Nu har FUE tagit över den ledningen. Drömmarnas ö, där det man säger går i uppfyllelse. Jag ville t.ex. gärna gå på en barbeque innan jag åkte därifrån. En vecka senare var jag på barbeque. Jag ville gärna gå upp på den gamla vulkanen med utsikt över hela Corralejo och mer där till. Vilket jag också gjorde. Det finns en speciell avslappnad stämning på ön som alla surfare för med sig, och det var precis vad jag sökte efter utan att riktigt veta om det.

Det har varit en lugnare säsong arbetsmässigt men med mer fest på fritiden. Hemgång klockan 5, 6 på morgonen, något jag aldrig trodde jag skulle göra. Man har gått från bar till bar, träffat olika människor och dansat till olika musik. Det har varit underbart och det är framförallt från dem kvällarna jag kommer minnas så mycket roligt.

Vi har varit ett litet team men känts mer som en familj är arbetskamrater. Vi har skrattat oss igenom säsongen och pratat om mycket. Det har inte alltid varit lätt för den enda killen men han har klarat av oss tjejer bra ;)

Jag har ätit mer på Mc Donalds än någon gång tidigare i mitt liv, försökt att stå på en surfbräda, dansat salsa, sjungit karaoke, pratat spanska och flugit i cockpit. Jag har blivit erbjuden giftermål, blivit en idol och förebild. Träffat människor från hela världen och fått nya vänner. Jag har utvecklats på det personliga planet, lärt mig att prioritera mer, vara stresstålig och prata skandinaviska. Jag kommer minnas denna säsong med värme.

För alla er som frågar när jag kommer hem. Jag vet inte. När jag tröttnat på detta kommer jag hem, men först när jag är riktigt, riktigt trött på det. Och när det blir har jag ingen aning om.