Jag som skulle ta det lugnt

Jag vill som ni vet uppleva saker när jag jobbar som guide. För att det ska ske gäller det att utnyttja sina fridagar och inte sova bort dem och sola. Det är lite svårt och än har jag inte kommit så långt på väg. Igår skulle jag bara gå ut en liten stund för jag var inte på partyhumör. Kom hem halv fem på morgonen och vaknade klockan 11 och kunde inte bestämma mig för om jag skulle gå upp ur sängen eller inte. Klockan halv ett släpade jag mig ner till poolen. Med andra ord har jag sovit och solat idag. Men nästa tisdag då jäklar. Då ska vi på partybåten nummer 1! Fine jag kommer nog sova bort stora delar av fridagen men å andra sidan får jag ju uppleva saker under natten :) Får se det så.

Underbara Sandra jag jobbade med förra sommaren har fixat semester nu för att komma och hälsa på mig i slutet av juli. Jag har fått semester i mitten av augusti för att åka till Istanbul. Sen kommer mamma, pappa, moster och Bjarne i slutet av augusti. Så har jag inte hunnit uppleva tillräckligt till dess får jag väl ta det då. Och min önskade mopedåkning och besök till Yalikavak tar ju inte lång tid så det löser sig.

Jag och Sandra i Alanya när jag tappat bort nyckeln till cykeln.

Allsång på vattenjympan

När jag har vattenjympa minns jag varför jag vill leda vattenjympa. Det är så mycket energi man får tillbaka från deltagarna och det är så härligt! Jag har börjat säga till gästerna att de måste sjunga mer under passet. Så nu sjunger alla med på "You´re the one that I want" med Grease. Bara i "Ooooo honey" men alltid något :)

Annars började förra ankomsten med gäster relativt lugnt men sen blev det mer och mer. Torsdagen brukar vara en relativt lugn dag var inte alls lugn om vi säger så. Men nu ska vi göra lita förändringar i våra scheman så förhoppningsvis ska det bli bättre då.

Annars har jag varit på nattlig utlykt till Yalikavak. En by cirka 2 mil därifrån jag bor. Vi var ut i tisdags och träffade några som hade en båt som de undrade om vi ville följa med till på efterfest. Varför inte tänkte jag som mer än gärna ville besöka en lyxyacht innan jag åker härifrån. Vi börjar åka mot vad jag och mina kompisar trodde var Bodrum, inte så långt bort. Efter ett tag inser vi att vi åker mot ett annat håll och frågar var vi är på väg, tydligen mot Yalikavak. Båten utbyttes mot ett hotell men det gick bra där med innan vi åkte tillbaka hem igen. Jag var supernöjd med att jag på min fridag både sett lite av Yalikavak och hunnit sola. Så jag somnade till första Harry Potter filmen med ett leende på läpparna.

Hoppas alla hemma har haft en underbar midsommar! Själv är jag på flygplatsen hela dagen och känner som ut var inte av att det är midsommar. Men sol det har vi i alla fall :)

Flying fish

Varje gång jag går förbi ett ställe där de har olika vattensporter tänker jag att det där skulle jag vilja göra. Förra sommaren ville jag åka parasailing, fallskärm bakom en båt. Sen fick jag höra att en lossnat från fallskärmen och dött och då var jag inte lika sugen på det längre.

Idag har vi åkt två saker. Det ena var som en soffa bakom en motorbåt. Det var kul, men något man vande sig med efter ett tag. Det andra var flying fish, den flygande fisken. Som ni kan se på bilden sitter man i den gula "båten". Eller ligger snarare. I början blundade jag tills han jag åkte med sa att jag måste titta. Då skrek jag mer. Det sista man fick göra var att sitta och hålla i sig, som att åka bananbåt. Har aldrig provat rida på en mekanisk tjur men det kan nog liknas vid det. Skillnaden är att denna var uppe i luften. Jag var livrädd. Efter ett tag gick det så fort och den var i luften så länge att jag tappade taget och föll i vattnet. Olle sa att det såg ut som att jag hjulade ner. Ska man falla så ska det göras graciöst.

Sen skulle fröken Thegel upp på båten igen. Det gick inte så jag fick åka bakom som ett bihang. Höll på att förlora bikinitrosorna på vägen men det gick bra. En gång har jag fått kommentaren att jag är lika smidig som ett kylskåp. Det stämmer ganska  bra. Mitt nya smeknamn är grisen. Jag äter ofta, mycket och har en förmåga att spilla pch skita ner mig. Det senare har kommit på senare år då jag som liten hatade att bli smutsig. Men nu sitter jag här med olja från tonfiskburken på shortsen för att den skvätte så mycket när jag öppnade den. Gris och kylskåp var det. Ni får själva välja vad ni vill kalla mig :)

Det ska vara en första gången för allt

I tisdags kväll var vi ut på en liten barrunda i Bodrum. Det var några från teamet och några läkare. Jag var glad hela kvällen och log ofta och tänkte på hur bra jag har det. För det har jag. På den första baren rökte vi vattenpipa. Ja, även jag. Ska väl erkänna att jag var ganska rädd i början. Såg framför mig hur jag skulle få hostattack eller kanske kräkas. Jag kräktes ju när jag tuggade nikotintuggummi så jag visste ju inte vad som skulle ske här. Är inte så insatt i tobakens värld. Men det gick bra och det var så mysigt. Vi satt i puffsäckar på starnden vid vattnet, helt underbart. Sedan gick vi till två andra barer innan det var dags att ge sig hem så jag skulle orka med vattenparken dagen efter. Jag hade ju tjatat på Olle en vecka att han måste vara pigg den dagen så då kunde ju inte jag komma helt död.

Vattenparksdagen vaknade jag med ett ryck och funderade ett tag på om jag var ledig, jobbade, hade sovmorgon eller vad som hände. Efter ett tag släpade jag mig upp ur sängen när jag kom på att jag skulle få åka i vattenrutschkanor. Väl på parken hade jag inte så kul i början, men efter cirka en timme var jag på topp. Denna gång vågade jag mig inte på de brantaste då jag vet hur jag kände sist i Alanya. Mensvärk gånger 10 och ingen luft då vattnet sprutar upp i ansiktet. Vi åkte mest dem med ringar och det var kul det med :) På vattenparken träffade jag även att barn från hotellet. Han är från Finland och hur söt som helst så jag blev superglad. Ni förstår är det är extra kul när finska eller danska barn tycker om mig då det är lite svårare med språket där.

På kvällen gick vi på 6D bio och det var lite av en besvikelse. Men nu har jag gjort det med så det kan prickas av på önskelistan. Nu ska jag strax byta lägenhet och sen ska förhoppningsvis solen komma fram så jag kan sola lite innan flygturen ikväll. Är så glad över att jag kommer hem till studenten imorgon!

Jag bor på ett zoo

I Turkiet brukar det finnas många lösa hundar och katter. Det gör det även här. Utöver detta har vi vid våra lägenheter sköldpadda, grodor, orm, uggla, ödlor, spindlar och ett antal till insekter av olika art. Inte långt härifrån finns även kossor och massa hönor. Det enda som jag känner fattas för att göra det hela komplett är faktiskt en kamel. Fast å andra sidan har jag ju en get på hotellet där jag jobbar så det får duga.

Fast än zoot har minskat på sista tiden. En såg inte vår babysköldpadda och klev på den när det var mörkt. Detta var inte populärt hos oss andra då det var vårt favoritdjur. Ormen har de anställda letat efter och inte hittat igen, ska erkänna att det gjorde mig lite lättad. Men de andra djuren tivs bra i vårt sällskap. Jag är väldigt nyfiken på vad som ska komma härnäst.

Idag är jag halvledig så jag ska snert bege mig till gymmet. Sedan ut till hotellet och göra schema för nästa vecka. Ikväll ska vi antagligen ut i Bodrum en sväng vilket ska bli oerhört mysigt. Imorgon vattenland och på torsdag ska jag flytta till en annan lägenhet. Ska inte bo själv då två andra inte kommer överens behöver jag flytta in istället. På torsdag händer det också, jag flyger hem till Sverige! Har med andra ord några härliga dagar framför mig :)

Kos <3 mig

Då har jag varit i Grekland två gånger inom loppet av en månad, känns bra det här. När vi åkte till Kos på kick-off blev det något krångel med våra visum. För att fixa det behövde vi åka dit igen, och det var inte mig emot :) Det började som så att vi hade fått fel information om när båten skulle gå. Vi fick därmed springa med packningen till båten och vissa var ju med irriterade över det än andra. En var så bakfull att hon svor över Turkiet och förstod inte hur det kunde vara som det var. Jag skrattade mest.

Väl framme på Kos fick jag och Olle upptäcka det själva då de vi åkte med valde att stanna på hotellet. Vi var på upptäcksfärd. Sist vi var där var jag så trött sen kvällen innan så jag orkade inte mer än att ta mig till en restaurang och sitta där. Den här gången gick vi runt och fick se mer av Kos. Stränderna, gränderna, bargatan och "Grabbarna Grus". Vi åt Gyros (lite som kebebrulle men med griskött) och mjukglass. Sen stannade vi till på ett ställe som hade Aftonbladet innan jag halvt död somnade på sängen. Vi hade en väldigt mysig kväll.

Vi träffade en del som arbetade där och som kom från Sverige och de kunde inte förstå hur vi kunde tycka om Bodrum och tycka att det var fint. De tyckte Kos var så mycket bättre. Jag svarade att Kos är fint det med, men Bodrum är mindre turistiskt och har en större lyxkänsla. Bodrums centrum och även finare än Kos.

På hotellrummet funderade jag över vad jag skulle kunna klaga på. Gäster har nämligen en förmåga att klaga på alla möjliga konstiga saker. Kom på två saker: att vattnet rann dåligt ur kranen och att gardinstången satt löst. Jag menar inte ska väl gardinstången lossna från väggen när jag drar undan gardinen på morgonen? Nej, jag menar just det.