Semestern

Min första längre semester är nu till ändå, och den var alldeles, alldeles underbar. Den startade i AoNang där jag träffade Sandra som jag inte sett på över ett år! Var jättekul att träffa henne igen och nu har vi gjort upp lite planer för framtiden ;) Första dagen var vi och dök och i min grupp hade jag en som jag döpte till Mr Bean. Han hade ingen riktigt koll och försvann under två dyk från sin parkamrat. Det är två saker som aldrig får ske i dykning, 1. Sluta aldrig andas, 2. Tappa aldrig bort din dykkamrat. Men det verkade han inte ha fått med sig, haha. Så inte så bra dykning den dagen, men jag skrattade desto mer. Mycket p.g.a. att dykinstruktören var väldigt irriterad på Mr Bean och hade lite svårt att dölja det.

Efter några dagar i AoNang med solning på bl.a. Railey beach åkte vi till Phuket. Jag bodde på ett hotell som jag trodde skulle vara jättedåligt då jag bokade det klockan 22 kvällen innan. Men det överraskade mig! Jag shoppade min första dag och irrade runt i det stora köpcenteret. Sen var jag på bio, filmen New Years Eve tror jag den hette och var en riktig Feel Good film :) På vägen hem skulle tuk tuken ha 200 baht, så jag gick hem i ren protest. Ni kan tro att jag var stolt när jag hittade till hotellet helt på egen hand!

Andra dagen mötte jag Sandra igen och den spenderades på stranden. Passade på att bränna mig lite snyggt och skratta åt Sandras panik åt fåglar. På kvällen träffade jag Mia från FUE och gick sen ut och festade på Bungla Road. Så länge hade jag haft det bra under min semester men kändes inte riktigt som en riktigt semester, men så kom jag till Malaysia och Kuala Lumpur och det kan inte beskrivas med något annat ord än UNDERBART!

Utiskt från hotellet

Där bodde vi på ett fantastiskt hotell med utsikt med Petronas Twin Tower. Vi kände oss som två prinsessor med pool på taket, folk som ville ta våra väskor och öppnade våra bildörrar. I KUL, lyckades jag och Marielle med, och lärde oss detta.

X De har en himla mix av moderna och enkla affärer i KUL, Versace och D&G blandades med Zara och ännu billigare affärer. Köpcentren var sjukt stora och vi fick lägga upp en plan för att inte missa nåt.

X Det var inte många europeiska turister i staden. Märktes inte minst när vi var på nattklubb och fick kommentarer som ”Ah, ni är från Schweiz” och ”Ni är de snyggaste tjejerna som jag någonsin sett på denna klubb, och jag är här ofta”. Vi blev även mer eller mindre förföljd av en indier, haha. Utanför klubben stod fullt med Porsche.

X Befolkningen har en helt annan humor än oss. Var på en bio som vi tyckte var hemskt dålig men de andra skrattade åt alla dåliga skämt. Det gjorde ju filmen desto roligare för oss :)

X Vi kände oss som äkta turister när vi betalat ALLDELES för mycket för en taxi som skulle ta oss till ett massageställe. Vi betalade 25 myhr, ca 50 sek för en sträcka på ca 500 meter. Sen visade det sig att vi kunde åka den tredubbla sträckan för 15 myhr. Men det skrattade vi bort som andra saker som inte gick som vi tänkt oss.

Jag med den svenska björnen, äkta turistbild.

Detta var ett fantastiskt avslut på semestern och jag hade kunnat stannat där längre! Befolkningen var så oerhört bra på engelska och de var även trevligare och mer effektiva än thailändarna. Märkte att jag bor på en liten ö och att jag saknat stadslivet. Men now I'm Back och nu gäller det att försöka uppskatta paradisstränderna och inte försöka att vara blind för det som finns framför mig. Redan imorgon händer nästa roliga sak, för då kommer mamma och pappa på besök :)

Grottvandring

Jag jobbar på bra med min önskelista för denna säsong och det som skedde sist var ett besök i grottorna på ön. Det var jag och en tjej som heter Hanna som jag träffade när jag jobbade på FUE i vintras. Jag hade förväntat mig en kort promenad och sen en liten sväng inne i grottan, allt som allt en timme kanske. Det visade sig vara en halvtimme genom thailändsk djungel bara för att komma till grottan. Jag var glad över att ha på mig springskor och oömma kläder som det så snyggt heter. Ännu gladare var jag för att min ormfobi är borta, annars vet jag inte hur det hade gått då vi hade en unge med på 10 år som konstant frågade hur många ormar det fanns och skrek till varje gång hon trodde hon såg en.

När vi kom till grottans öppning var jag nära att vända. Det var inte mer än ett litet hål. Tur att Hanna var så lugn så jag kunde lugna ner mig själv med :) Vi gick runt i grottan i en timme med en unge som fortsatte fråga efter ungar och två män med ölmage och fräsch svettlukt. Men det var en upplevelse, haha. Överlag gick det bra, det var vid utgången då vi fick lägga oss på rygg för att komma igenom som jag fick påminna mig själv om att andas. Fast nu har jag sett grottan också :)

På jobbfronten har chefen semester och jag huvudansvar. Det är kul för det är lite annorlunda än tidigare och självklart även mer att göra. Känner mer och mer att jag längtar till semestern och att få träffa Sandra! Nu är det snart bara en vecka kvar och hotellet har bokats i Kuala Lumpur. VACATION, HERE I COME!

Nyår och tigertemplet

Har nu konstaterat att nyår är så mycket bättre utomlands än i Sverige. Inte lika höga förväntningar och mer nya människor. Har haft ett toppen nyår! Under dagen besökte vi Tigertemplet som ligger i Krabi. På toppen är det en fantastisk utsikt, men för att komma dit behöver man gå upp för 1237 trappsteg. Jag var död efter 200. Innan var jag positiv och tänkte det var väl ingen match, gamlingar kommer ju upp där. Men det var brant och de jag gick med hade ett sånt högt tempo så jag halvt kröp upp i slutet och väl uppe var jag så trött att jag skakade i benen. Nu har det gått två dagar och jag har sån värk i vaderna att jag haltar fram :P Men det var absolut värt det och jag kunde ha stannat där uppe i timmar.

På kvällen hade vi nyårsmiddag med de andra resebolagen på en restaurang vid stranden. Jag träffade en tjej som jag mötte förra vintern som jag inte visste var i AoNang vilket var riktigt kul. Sen blev kvällen inte sämre av de jag hade vid bordet som också var riktigt roliga. Efter middagen gick vi ut och dansade. Kvällen överträffade mina förväntningar och jag funderar på om det kanske ska bli en tradition att alltid fira utanför Sverige och alla förväntningar :)