Midsommar, humlor och klippning

Midsommar i Turkiet var inte som hemma, förstås. Men det var nära att en sak blev lika, att det skulle regna. Himlen såg oroväckande mörk ut men vi klarade oss som tur var. Vi gjorde en egen midsommarstång vilken blev ganska söt men lite speciell. En salig blandning av olika blad och blommor. Sen dansade vi några sånger och till sist var det tävlingar och jordgubbstårta. Måste säga att det blev ganska lyckat så det hade vi fixat bra!

På kvällen var vi längst ute på Kleopatratranden och åt midsommarmat. Var helt underbart gott. Självklart åt vi även jordgubbar. Anna Book sjöng lite låtar och jag måste säga att hon överträffade mina förväntningar. Vi dansade även kring en midsommarstång på stranden. Var egentligen tänkt för barnen men de flesta var nog mellan 18-25. Sen festade vi ett bra tag in på natten. Fick ingen riktig midsommarkänsla. Lite kyla, mygg, skog, sjö. Nja midsommar ska firas i Sverige.

Igår var jag hos frisören. Jag, Cattis och Sandra hade bestämt oss för att klippa oss samtidigt så vi kunde lugna ner varandra. Är lite läskigt att klippa sig i ett annat land. Vi gick till ett ställe vi hade fått tips om av några andra guider. Till en början verkade det bra men det är som allt annat här i Turkiet. Det gick inte särskilt snabbt och rätt som det var skulle frisören till ett annat ställe där andra gäster satt. Så han satte sig på mopeden och åkte iväg för att sedan komma tillbaka. Men jag resultatet blev ändå okej. Jag både färgade och klippte det och det gick på 100 lire, cirka 600 kronor. Mycket billigare än hemma. Färgen blev riktigt bra och frisyren har jag inte hunnit utvärdera än. När jag gick därifrån hade jag nämligen en tantfrisyr, en sån där man gör med rullborste. Ska duscha strax och se hur det blir.

I övrigt har jag blivit bränd av min första humla idag. Eller tror det var en humla i alla fall för det stack till ordenligt under shorsten och när jag tittade ner låg en humla och kravlade. Visst gör det ont men inte så ont som jag alltid får för mig.

Nu ska jag duscha och sen ska jag lägga mig. Ikväll orkar jag inte annat efter två nätter med lite sömn. Tack för alla kommentarer jag får här, superkul att läsa! Kram

Glädje

Det har vänt och jag mår bra nu, verkligen skönt. Men som Staffan frågade i förra inlägget, självklart saknar jag inte bara det jag skrev om utan även er. Jag hade en helt fri dag igår vilket verligen behövdes. Släppa de flesta tankarna på jobb och träna. Tror delvis att det är därför jag mådde som jag gjorde häromdagen, jag får inte ut min energi. Jag rör mig i stort sätt jämt på jobbet men behöver riktig träning. Om det är något jag saknar är det boxen, att bara få slå ur sig allt.

Imorgon ska vi fira midsommar på hotellet. Det ska bli spännande och se om allt klaffar. Vi har fixat en midsommarstång men ska klä den med barnen imorgon. Vi ska även ha lite dans och godisregn. De komiska är att det ser ut som att det ska bli regn här imorgon. Det ska tydligen alltid regna på midsommar, t.o.m. i Turkiet :P
På kvällen tänkte några av oss åka in till Palm Beach och äta sill och fira med andra svenskar, ska bli supermysigt!

Idag hade vi två guider som inte brukar vara på hotellet. Det var roligt och de är superduktiga för att aldrig ha varit där förut. Vi har bl.a. haft födelsedagsfest, den bästa hitills om jag får säga det själv, och spelat vattenpolo. Vi förlorade alla matcher, som alltid, men de andra är ju så stora. Men det är kul ändå och det är huvudsaken.

Ikväll blir det ett försök till tidig sängdags eftersom midsommarförberedelserna börjar tidigt imorgon.

Men Glad Midsommar allesammans!

I en egen värld

Vi hade kickoff i måndags hela Alanya och Side teamet. Det var superskoj! Vi fick en massa uppdrag vi skulle utföra i våra olika utklädnader. Min grupp hade fått temat uniform och vi hade fått låna kläder av sjukhuset. Jag var lite orlolig att jag skulle hamna i en grupp som inte tog tävlingen på allvar men jag hade tur då vi alla gick in till 100 %. För att hinna till alla stopp hyrde vi en bil vilket var en mycket bra idé.

Vi skulle bl.a. samla in olika förremål som en gul nyckelring, en turkisk flagga, en apelsin m.m. Sen hade vi även fyra tidspunkter vi behövde vara i tid till där olika uppdrag skulle utföras hos våra chefer. Kan ju säga att vi var bra på att göra glass och finna gömda föremål men att gissa schlagerlåtar och gräva i sandlåda var inte vår starka sida. Klockan 20.30 skulle alla lag samlas igen för fest och utropning av vinnarna. Vi var ganska säkra på att det hade gått bra för oss och en vinst hade ju inte vart helt fel men så bra gick det inte. Lite lätt nerstämda försökte jag vända humöret till topp igen och det gick helt okej. Överlag en toppen dag! :)

Nu något helt annat. Jag har fått HEMLÄNGTAN. Det trodde jag inte att jag skulle få än på ett tag. Den är inte så stark och skymtar bara fram emmelanåt men jag saknar den svenska sommaren, maten och träningen. Mitt liv här är mer som en semester med restaurangbesök, taxiåkande och efterrätter. Kan låte härligt men jag saknar vardagen. Men det kan jag leva med, det som är värst är att jag känner mig så usel på att hålla kontakten med er där hemma. Jag varnade er innan jag åkte att det inte är min starka sida och se så rätt jag hade. Jag har tänkt att en säsong utan så mycket kontakt fungerar väl men tänkt om jag gör 2, eller 3 eller 4. Nu är jag långt fram i tiden, typsikt Linnea drag, men kan inte hjälpa det. Med detta menar jag att jag gärna vill att ni hör av er till mig med. Bara en kommentar här, ett meddelande på facebook eller ett mejl. Bara så jag vet att ni inte glömt mig. För ibland känns det så, liven hemma rullar på oh här sitter jag. Har det underbart här med och senast idag var jag lycklig över att jag gör det jag vill och uppfyller mina drömmar. Men det är en sån stor omställning och jag tror inte jag har hunnit känna efter riktigt förr än nu.

Men på tal om framtiden är jag sugen på att göra nästa säsong i Egypten. Jag har alltid viljat åka dit och varför inte jobba där. Jag skulle vilja kombinera att vara guide och aktivitetsledare. Vi ska ju söka nya tjänster snart, så om det finns lediga tjänster där så söker jag nog dit.

Nog om detta nu ska jag försöka få mig lite sömn så jag är någorlunda pigg för en powerwalk imorgon. Eller åtminstinde ett försök för värmen här gör mig lika långsam som en snigel :P

Dimcay

Igår vaknade jag ganska sliten efter festandet kvällen innan. Men jag var förväntansfull för utflyktn vi skulle på vilket mest innehåller sol och bad men vem har sagt något om att variera sig :) Hur som helst skull vi bli upphämtade strax efter 10. Men inte kom någon buss och hämtade oss heller, nej den hadfe missat oss. Jag var ganska irriterad och efter några samtal kom en minubuss som fick köra oss till de andra guiderna. På utflykten var vi in i en fuktig grotta där jag mest flåsade runt efter alla trappsteg. Min kondition är inte var den varit. Sedan bar det av mot lunch och bad.

Man satt på små kuddar runt ett litet bord. Det var ganska trångt men mysigt. Floden som man kunde bada i skulle vara 10 grader men det var den inte då jag hoppade i utan större problem. Var superskönt att simma runt i lite svalkande vatten för en gångs skull. Efter utflykten bar det hem för en snabbdusch och nattjobb på flygplatsen. Det går fint att jobba natt om man bortser från bussresan på två timmar till och från flygplatsen. Jag nickar till ett antal gånger och har kommit på att det enda sättet jag lyckas hålla mig vaken på är om jag äter hela tiden, men det kan jag ju inte heller göra. Som tur är är jag inte ensam om att nicka till lite då och då.

Ikväll ska jag på en annan utflykt vi har, kickoff för ungdomar. Har varit på den förr men ska åka dit för att få träffa de andra gudiderna. Har ju lovat mig själv att åka in mer till Alanya på kvällarna och det har gått bra hitills :) På lördag är jag, Sandra och de nya guiderna fria och jag och Catrine har redan börjat planera lite smått vad vi ska göra. Funderar på att laga mat och festa ihop på fredagen och sen sola, bada och spela volleyboll på lördagen. Måste säga att det låter härligt.

Nu ska jag ge mig på att städa vår toalett, den är inte alltför fräsch, uscha. Tur att jag har köpt städhandskar säger jag bara :P

Svensk midsommar och en stulen cykel

Ja jag vet att det är ett tag kvar till midsommar men igår började vi att planera hur vi ska fira de på hotellet med gästerna. Det blev bl.a. annat små grodrona på balkongen vilket danskarna tyckte såg lite kul ut och funderade på hur de skulle kunna göra det på midsommar utan att skämmas. Vi har planer för en midsommarstång, lekar och jordgubbstårta. Kommer bli toppen och är så glad över att jag kommer få fira det här nere. Fördelen är att vi nästan är garanterade sol och fint väder mot i Sverige :)

Det är lite annorlunda att arbeta på ett hotell. Hela tiden har jag gäster omkring mig så jag måst alltid tänka på vad jag gör. Ibland glömmer jag att det är mitt jobb då de andra är på semester och det ser så skönt ut att bara slappa. Men idag ska jag förhoppningsvis sola lite också om solen vill stanna kvar. Har varit lite molningt de senaste dagarna, vilket är skönt när man jobbar men när jag är fri vill jag ha sol.

Jag har blivit lite mer slarvig här mot jag ver hemma. Nyligen tappade jag bort mitt schema vilket inte är någon stor grej då jag bara kan kopiera ett nytt. Men häromdan försvann även min cykelnyckel, vet inte var det är putsväck. Känner Mary och Emma igen sig kankse? ;) Men eftersom jag behöver min cykel idag så betsämde jag mig för att ta hem den ändå med ett fastlåst bakhjul. Sandra styrde och jag lyfte cykeln. Efter cirka 100 meter frågade några kypare om vi ville ha låset avklippt. Vilken glädje! De kom ut med lite verktyg, bl.a. en hammare och tog av låset. Är inte som i Sverige där någon skull ha frågat om jag stulit cykeln. Nej här hjälper de till att bli av med låst, haha.

Ikväll ska förhoppningsvis de nya guiderna komma ut till oss i Oba och våra lägenheter. De har bjudit in sig själva på myskväll. Kul att de vill komma då många av de andra guiderna tycker att vi bor i världens ände. Om det nu blir av blir det nog en mycket trevlig kväll :)

En säsong till?

Tiden bara ryllar på och snart har jag varit här 1 1/2 månad! Tiden går fort kan man säga. Här nere är det redan på tal om att söka till de kommande säsongerna. Nya tjänster börjar komma ut och är man intresserad ska man söka snart. Jag hade tänkt at söka är intresserad av att prova en säsong som byguide. Men om det blir någon ledig Sports Host tjänst kommer jag kanske söka det med. Jag har ju ändå en utbildning i grunden som jag gärna vill arbeta med. Igår träffade jag även en tjej på Showteamets inflyttningfest som håller i olika typer av klasser i Side. Enligt henne kan det även vara möjligt för mig att söka sådana tjänster så får se hur jag gör. Finns ju alltid fler tjänster till sommaren än vintern.

På inflyttningsfesten igår började vi med tävlingar vid stranden, kan ju säga att saltvatten smakar inte gott. Skulle fylla en flaska på stranden med vatten och det enda vatten vi fick ta var det som fanns ute i badringen några meter ut i havet och vårt enda hjälpmedel var några halvtrasiga rör samt våra kroppar. Då var ju munnen en bra förvaringsplats. Sedan fortsatte vi med tacos, badmintion och quiz i deras lägenheter. Mycket trevligt!

Idag är jag halvfri och börjar först kl 15. Kan inte riktigt bestämma mig vad jag ska göra. Jag vill: Gå igenom mitt morgonjympapass, städa, lära mig Lollo och Bernie´s historier, sola och slappa, handla och lära mig hotellkoder. Borde egentligen städa men tror bara att jag tar mitt rum, är bra för mig att ha det lite skitigt i lägenheten. Men mitt morgonjympapass ska jag i alla fall gå igenom. Det blir 30 min träning för mig och jag ska ha det på tisdag, förhoppningsvis med gäster då det är gäster som frågat efter det passet nu :) Är ganska tungt så orkar knappt med det själv, men det ska väl gå haha. Lite sol också kanske, hmm. Så här är det alla lediga dagar, har så mycket jag vill så blir lite velig. Men bättre det än att jag inte skulle ha något att göra alls.

Ikväll ska jag åka runt till alla våra 57 hotell igen, okej inte alla men många. Måste veta exakt var alla ligger nu då det blir fler och fler busschaufförer som inte kan vägen. Men de börjar gå bättre och bättre och är riktigt stolt över mig själv!