Julafton

Igår var det julafton och jag har aldrig någon gång haft så svårt att förstå att det var jul. Vi har haft julpynt på kontoret, lyssnat på julmusik och fått julklappar men det kändes fel. Mer fel än förra julen. Jag var ledig igår och var på stranden och gick på massage. På kvällen åt vi julbord och hade julklappslek, vi såg även på Kalle Anka. Så dagen var riktigt mysig, men känslan var inte där. Efter julmaten gick några av oss ut och det var riktigt kul! Det var en fest på en bar vid stranden och jag var hemma vid klockan sex på morgonen. Det är på såna fester allt roligt händer och jag saknar det! Men i helgen är det nyår och då ska jag nog till Ao Nang igen och förhoppningsvis händer det saker där :)

Jag och Essi var på tur idag efter sovmorgonen och åkte till Nationalparken här på Lanta. Jag blev förälskad. Så oerhört fint, orört och äkta. Inte en massa turister eller bebyggelse utan bara mysigt. Om Lanta är lugnt i norr är det ingenting mot söder. Absolut värt ett besök. Så denna dag blev inte riktigt som tänkt, men bra ändå :) Och alla ni hemma, jättekul att prata på skype igår och jag saknar er. Hoppas alla hade en bra jul!

Jag har ätit pannkaka, och så är jag en struts

Helgen har spenderats i AoNang. Efter att kört vilse 3 gånger p.g.a. lite otydliga vägbeskrivningar hittade vi fram. På fredagen åt jag sushi, så gott det var! Sen gick vi till barerna, kanske inte det roligaste folket ute men jag fick ju dansa i alla fall. Hela lördagen var jag ensam och kollade runt i AoNang, shoppade lite, tog massage och slappade. Hur mycket jag än försöker kan jag inte minnas att jag varit där för. Ingenting känner jag igen. När jag kom tillbaka till Lanta på söndagen kändes det som att komma hem. Om jag tidigare skrev att jag gillade AoNang mer kan jag nu konstatera att Lanta är mycket bättre. Charmigare, mysigare och inte lika turistiskt.

En helt annan sak är att vårt aktivitetsteam har ritat djur av alla i teamet och skrivit egenskaper. Jag blev en struts och blev inte förvånad då det hänt förr. Bilden med egenskaperna ser ni nedan.

Min chef har även konstaterat att jag med mina kommentarer, som kommer helt utanför vad vi just kan prata om, är lik kommentaren i komedin ”Yrrol”. Där kommer en person in i en TV-butik och säger helt utan sammanhang ”Jag har ätit pannkaka idag” och precis likadant gör jag :) Har man många tankar i huvudet som byter riktning snabbt så kan det lätt bli så, men det är ju det som är min charm. Se klippet från Yrrol här: http://www.youtube.com/watch?v=64oH3Zep1Ic.

Lucia

Vi hade en jättemysig lucia här på Lanta. På morgonen hade vi luciatåg för vår chef. Det var blandning av vita lakan och vita klänningar, silverglitter och rött glitter. Men det var kul och vi hade levande ljus. Efter lite Sankta Lucia sång, det var allt han fick höra, åt vi muffins. Sedan blev det ett improviserat kort tåg i hotellets restaurang. Gästerna såg förvånade men glada ut. Jag älskar lucia och skulle vilja fortsätta gå i tåg fast än jag är så ”gammal”. Vi hade till och med lussekatter på kontoret.

I helgen är jag ledig trå dagar i rad så då ska jag åka till AoNang, gå ut där och ta det lugnt. Ska bli kul att komma iväg och känns bra att jag gör något på mina lediga dagar här. Detta är vad jag vill göra innan säsongen är slut:

x Ta advanced dykcertifikat

x Åka till Kuala Lumpur

x Åka till Phuket

x Besöka Tigertemplet i Krabi och shoppa lite mer det

x Se nationalparken och vattenfallet hör på Lanta

x Gå in i grottorna på ön

x Besöka någon fin ö i närheten, Koh Lipe var tänkt men blir nog någon närmare så jag kan åka över dagen.

x Festa på Phi Phi

x Eventuellt besöka Bangkok

x Gå på thaimassage

x Laga thai mat på matlagningsskola

x Gå ut i AoNang

Som ni ser är det en del, men vissa saker kan jag göra över dagen annat ska jag göra på min semester. Är jag i Thailand måste jag ju passa på :)

Dykinstuktör nästa?

I lördags klarade jag av första den första delen av advanced dykningen. Jag var bl.a. nere på 29 meter och gjorde olika övningar för att man ska se hur trycket påverkar ens tänkande. En del får djupberusning och det är nästan detsamma som att vara onykter. Det jag ganska bra för mig, men lite annorlunda var det. På detta dyk var det en klippa under havet med en massa lila koraller och fullt av fiskar. Ett av de finaste dyken hittills! På det sista dyket hade jag Fish ID så jag skulle hitta 10 olika fiskgrupper, det var lite klurigt då det var så strömt så det var svårt att hålla sig stilla, men jag klarade det med. Min instruktör sa att jag var riktigt duktig på att hålla mig på en och samma nivå i vattnet, vilket man måste för att kunna hålla koll på var man är och inte skada korallerna. Jag var även bra på att andas då jag inte förbrukade så mycket luft och vi kunde göra längre dyk. Så vem vet, snart kanske jag vill bli dykinstruktör? ;)

Inatt har jag varit på flygplatsen och jag har nyss vaknat efter några timmars sömn. Är lite groggy men ska snart cykla till hotellen. En kul grej hände häromdagen då en gäst frågade ut mig på dejt, men vet inte hur det blir med det. Han är lite kortare än mig. Och imorgon är det ju lucia och vår chef har hittat lussebullar, och vem vet det kanske blir ett luciatåg med :)

Julklappar till mig själv

Julen börjar tydligen närma sig men inget jag märker av så mycket än. Har köpt lite glitter som jag har hemma vid sängen, men det är allt. Men till och från vår jag en enorm längtan efter snö, kyla, mörker, julpynt, värme och familjen. Jag hoppas att den inte blir allt för stark. Jag har i alla fall köpt lite julklappar till mig själv. Beställt två stycken klänningar hos skräddaren, en röd och en svart utan band. En till jul och en till nyår med andra ord :) Sen har jag varit förbi optikern och hittat ett par bågar jag vill ha, så det kommer även bli ett par nya glasögon. Sen var det ju advanced dyket och även en Ipod. Min gamla dog nu så jag har köpt en ny, men den är på thai. Fast jag har lyckats lägga in en deckare på den, så riktigt stolt är jag över det. Sen får vi se om jag kommer kunna sova om nätterna, men det visar sig.

Annars har jag varit ganska förkyld i lite mer än en vecka. Så jag har vilat så mycket jag kan och framförallt sovit. Men idag har vi varit på gymmet och nu får morgonpromenaderna börja igen. Sen cyklar vi ju på jobbet så förhoppningsvis ska det ge något. Men det märks ju att man inte är aktivitetsguide längre om jag säger så, haha. På tal om träning kollade vi även på thaiboxning här om kvällen, men det var inte så mycket att se. Jag kan säga att jag kan gå igen men bara om det är någon snygg kille med, d.v.s. en skandinav. För det var inte så farligt som jag trodde, jag skrek inte till en enda gång och de var riktigt snälla mot varandra. Blev både besviken och lättad över det.

En sak till, märkte igår att skype fungerar förvånansvärt bra i min lägenhet så om någon vill ha en skypeträff säg till! Kom bara ihåg att vi är +6 timmar här från Sverige.

Kick-off baby!

Kick offen överträffade mina förväntningar! Jag trodde det skulle vara kul, men det var mer än det. För det första fick vi fint väder och bara det gjorde mig glad. Sen får jag åka ut på havet och vad för mig är, se det ”riktiga” Thailand. Alla fina öar och stränder. Efter en hel dag på havet och en vacker solnedgång var det dags för fest. Hade superkul och var överlycklig över att få höra hög musik igen och kunde inte sluta dansa. I loved it! När vi åkte hem dagen efter kände jag att jag hellre jobbar i AoNang än Koh Lanta. Men har pratat med några om det och kommit fram till att Koh Lanta är nog bättre ändå. I alla fall om man ska vara på samma plats så pass länge.

Igår klarade jag av mitt dykcertifikat. Det bästa på hela dagen var att jag fick se en sköldpadda på riktigt nära håll. Lyckan var total och jag började nästan att gråta. Efter mitt första dyk fick jag byta grupp, från de som skulle ta certifikat till de som redan hade. Var först lite nervös men gick toppen! Nu går det av bara faren och på måndag ska jag, om jag är kvitt från min förkylning, ta advanced. Det innebär att man ska göra fem dyk till, bl.a. navigation som kan bli ganska spännande i sig då det gick sådär sist :P Jag får då dyka ner till 30 meter (nu till 18) och se häftigare platser. Dykning är riktigt kul och alla som dyker är så trevliga så det är riktigt nice :) Igår var även farmor och Staffan med och Staffan lyckades med att gå på fel båt när han var klar, något som ingen lyckats med förr. Något som var riktigt kul, det är bra att de sätter sina spår haha.