Önskelist för Bodrum

För varje säsong jag arbetar har jag mål med vad jag vill göra under säsongen, jag har nu gjort listan med vad jag vill uppleva denna sommar.

• Gå på Halikarnas - ett av världens största diskotek.
  • Gå på vattenpark - någon som är förvånad? Nej, inte jag heller.
  • Åka och festa på en stor partybåt
  • Åka fishboat - flyga omkring bakom en motorbåt, låter hur kul som helst
  • Gå på barrunda i Bodrum - var inne här om kvällen och det är så oerhört fint.
  • Åka till Istanbul - ville jag redan i somras men det blev aldrig av. Detta ska bara bli av denna säsong.
  • Gå på 3D bio inne i Bodrum.

Funderar eventuellt på att åka till Izmir också, men om det finns tid. Är inget jag abolsut vill göra. Så nu gäller det att ta vara på fridagarna som kommer. Men någon dag blir det vid poolen också då jag precis köpt en luftmadrass och en grön liten boll med smiley på som jag kan ha när jag blir rastlös :)

Det har gått i full fart

Sista tiden har bara svishat förbi. Hotellet där jag jobbar har öppnat med allt vad det innebär. Massa extra gäster, nya arbetsuppgifter för mig och mina kollegor och det bästa av allt all inclusive buffé ;) Tänkte ge er en liten sammanfattning av vad som hänt sen sist.

Olle och Rosa med glass från buffén :)

• Vi har varit på en av våra restauranger inne i Bodrum. Supergod mat och lyxbehandling. Där kör de sina gäster till en bar med båt och man behandlas som kungar. Min största fascination under kvällen var toaletterna på klubben vi var till.
  • Jag har äntligen köpt ett par röda converse. Från början ville han som sålde dem ha 55 lire för ett par. Jag lyckades pruta ner till 60 lire för två par. Var väldigt nöjd efteråt.
  • Det finns många backar här i Bodrum, riktiga backar. Branta som jag ibland är rädd i när vi åker upp för. För ett tag sen fick vi stopp i en sån backe, bilen orkade inte. Rosa skrek att vi skulle dö och jag skrattade. Slutade med att en turk fick hoppa in i bilen och köra upp oss.
  • Jag har haft vattenjympa utan musik och välkomstmöte utan mikrofon. Så kan det bli på ett nyöppnat hotell. Sjöng på vattenjympan och kraxade fram de sista orden på mötet, men det gick bra.
  • Har blivit utbjuden på te av en av våra busschuafförer. Jag får sluta vara så otroligt charmig annars kommer jag få det jobbigt under säsongen.

OCH bland det bästa av allt, att jag kommer hem till Oscars student! Är så oerhört glad över det. Nu hoppas vi bara på sol då så kommer allt bli toppen :D

Var är jag?

När jag är ute och promenerar älskar jag att hitta nya vägar där jag aldrig gått förr. Det brukar för det mesta gå bra och jag hittar tillbaka från där jag startade. Häromdagen skulle jag ta en promenad på cirka en halvtimme, var tillbaka efter nästan två. Gick längs en väg nära där jag bor som jag förr eller senare trodde skulle leda till stranden. Det gjorde den inte. Jag gick längs gamla hus, skällande hundar, kossor och hönor. Tyckte det var oerhört mysigt och ansåg mig ha koll på var jag svängt av och bytt väg. Det hade jag tydligen inte då jag vände tillbaka hade jag ingen aning om jag skulle ta höger eller vänster, och självklart hade jag inga riktmärken heller. Övervägde till och med att lifta hem då jag var mitt ute i ingenstans enligt min mening. Alternativt fråga mig fram med de få turkiska ord jag kan. Tillsut hittade jag i alla fall en väg där jag kände igen mig. Brydde mig inte om att det var en bra bit hemifrån utan var mest glad över att jag visste var jag befann mig. Lärdom av detta är att antingen går jag tillsammans med någon nästa gång jag ska gå en ny väg, eller tar med pengar så jag kan ta en buss, eller mobilen. Men det blir nästa gång.

Idag har jag varit fri och legat på stranden, pratat med Jonna på skype och sovit ut. Min förra fridag var jag död efter utekvällen innan och kombinerade detta med hamam, turksikt bad, på eftermiddagen. När jag och Stine kom till hamam var vi lika trötta och fnittriga båda två så vi fnittrade konstant åt allt. Dem på hamamet undrade vad som var så kul, men inte var det lätt att förklara. Mest fnittrade vi när en kille innan massagen sa att han kände igen oss från kvällen innan. En rad scenarion for då genom huvudet. Var det på den baren, eller den, eller var det vid karaoken? Vi åkte sedan runt i bil tillsammans med två andra som skulle ut till några hotell fnittrandes, sjungandes, dansandes och hoppandes i baksätet. Vi hade oerhört kul :)

Myrinvasion

Vi var på turkisk bio häromdagen, Fast & The Furious 5" eller vad den heter. Jag var trött och frustrerad efter servicen och det var ganska sent, runt nio på kvällen. Det var inte bara jag som var trött utan även Stine som började retas som vi alltid gör. Det kastades popcorn, fnittrades och pratades. Vakten såg inte så glad ut och efter ett tag säger en annan gäst Be quiet please! Tror det var ganska nära att vi inte fick vara kvar i salongen. Mitt i fillmen var det också paus, rökpaus, kisspaus, sträcka på benen paus eller nåt. Kommer säkert till Sverige snart med så man kan klämma in lite reklam i mitten av filmen.

Igår hade vi en mysig kväll. Jag fick mitt hår färgat, vi beställde mat till rummet och bara pratade. Är så härligt här för alla bor på samma ställe så om man bara vill umgås en stund på kvällen kan man det :)
 När jag kom hem till min lägenhet kryper det myror vid sovrumsdörren. Tänker att det går väl an. Sen ser jag fler vid toalettdörren, bryr mig inte om det. När jag ska lägga mig ser jag att de också kryper vid mitt nattduksbord, inte så kul då jag inte ville ha dem i sängen. Inget man gosar med precis. Byter sida av sängen och somnar. Morgonen efter ser jag hur de kryper på sänggaveln och är fullt av dem på golvet och bakom byråerna. Då var jag duktigt för jag fick ingen panik utan fokuserade bara på att ta mig levande ut ur rummet utan att trampa på någon.

En rolig och spännande sak är att jag om ett par, tre dagar får reda på när jag får semester. Har önskat att vara hemma den 10 juni så nu får vi se hur det blir. Hoppas, hoppas, hoppas!

Now it has started

Så har de första gästerna kommit, och inte vilka gäster som helst utan norrmän :) Som jag saknat dem, jag älskar att höra dem prata. Men jag har tappat norskan en del så mitt språk på bussen igår var en blanding av svensk-norsk-dansk. Gästerna förstod i alla fall vad jag sa så det var huvudsaken. Ute på flygplatsen igår trodde vi först att planet var 50 minuter försenat, men efter fem minuter på plats hör vi att Oslo har landat. Hey Turkey.

Idag var första dagen med service och det känns lite konstigt att vara byguide som jag är nu. Bara service på schemat, siesta mitt på dagen och annat. En vecka ska jag vara byguide sen ska jag nog börja jobba mer med mitt :) Gästerna kommer dit om två veckor, som jag längtar. Är så spänd på hur det kommer bli.

Något roligt som skett nu när vi varit på hotellen och hos en del samarbetspartners är att många känner igen just mig. "Dig har vi sett förut" säger det. Jag tror det är min enroma charm och utstrålning som de lagt märke till. Inte mitt skratt eller att jag flamsat runt mest för att jag varit trött. Utan just min charm ;)

Grekland - here we are

Jag har alltid velat åka till Grekland. Se de vita husen, vandra längs vattnet och äta god mat. Nu har jag varit till Grekland och sett lite av Kos! Vi var där på vår kick-off under två dagar. Det kändes precis som Bodrum fast än maten var godare och det var grekiska bokstäver överallt. Bodrum är även finare enligt min mening än Kos, det känns konstigt nog mer grekiskt enligt min mening fast än det ligger i Turkiet.

Det bästa med Kos vistelsen var maten, suprise. Vi bodde på All-inclusive hotell och jag åt allt vi fick äta. Det inkluderar kaffe och kakstunden på eftermiddagen, även om jag bara åt kakan. Lunchen var supergod och jag delade på alla efterrätter med en annan. Är dock tur att jag inte arbetar där för då skulle jag rulla fram. Hoppas nästan att det inte är lika god mat på ”mitt” hotell i sommar.

Vi var ut på kvällen och såg bargatan, och jag var förvånad över hur liten den var då jag trodde Kos var en partyö. Men det blir väl mer liv under sommaren än det var nu. Dagen efter sov vi till frukost, åt frukost och sov lite till. Sedan åkte vi in till stan där jag gick runt i 30 minuter innan jag ansåg det var dags för mat och därefter glass. Såg med andra ord inte så mycket av Kos utan mina först Greklandsvistelse bestod mest av att äta. Men äta bör man, annars dör man.