City of Joy

Igår tog vi och åkte till Cancun som ligger cirka en timme från där vi bor. Vi skulle shoppa och besöka City of Joy. Att hitta dit visade sig inte vara det lättaste, men "bara" en halvtimme sena kom i fram till City of Joy. Det är ett center som hjälper de i samhället som har det svårt av olika anledningar. De har en skola som är gratis för alla, ett äldreboende, hem för kvinnor som varit utsatta för våld i hemmet, en "affär" där man de som önskar kan lämna det man inte behöver och andra kan köpa det för en liten summa. Det är en fantastisk organisation som har började byggas i septemer 2001. Den behövs verkligen för som i så många andra semesterparadis lever turisterna i överflöd när många i lokalbefolkningen har det svårt. Här är en länk om någon vill läsa mer om det: http://www.cityofjoyfoundation.org/Default.aspx.

Det andra som skedde igår var att nu har jag köpt gymkort! Känns så bra och har varit där både igår och idag. Igår försökte jag mig på en salsaklass och det gick bra för att vara mig. Men de i gymmet som ser rätt in i salen fick sig nog ett och annat skratt. Efter gick vi också på pilates och kan säga som så att nu förstår jag varför man får fast rumpa av det. Det brände när jag var klar! Men träningsvärken är mer än välkommen :)

Vart har du lärt dig spanska - på Kanarieöarna?

Så har jag kört min första utflykt. Det gick bra för att vara första gången. Var lite trångt i bussen på vgen dit så guideningen där blev inte den bästa, men väl på plats var gästerna väldigt uppmärksamma och intresserade. Jag hade med mig stödord och en lokalguide som jag pratade med på spanska om jag var osäker på något. När jag frågade gästerna hur kvällen varit tyckte alla det varit bra. Något som var väldigt uppskattat var doppet i centoten efter att man badat bastu och blivit pånyttfödd.

Under kvällen fick jag öva mig mycket på spanska, då familjen bara pratar spanska, och för att jag pratade spanska med lokalguiden för jag ville inte att gästerna skulle veta vad vi pratade om. Jag förstår inte allt de säger, men jag förstår sammanhanget. Jag pratade även spanska med min busschaufför och han frågade då vart jag lärt mig spanska efter som jag sa vale, okej, så ofta. Han förstod att det var på kanarieöarna. Det är några ord som är annorlunda här i Mexiko, t.ex. okej och juice eller flygplats.

Igår var vi ut igen och det var inte lika roligt som sist, men vi hittade en nytt dansställe. Idag har vi myst på ett café och jag har skrivit mer på Chichen Itza. Har bl.a. försökt förstå mig på mayakalendern vilket inte är det lättaste, men väldigt intressant. Hollywood har splat mycket på att jorden kommer gå under den 21 december då den kalendern tar slut. Mayafolket säger att jorden kommer pånyttfödas och något stort kommer ske, men man vet inte vad. Känns riktigt spännande att vara i Mexiko då!

El-Hab, månens kalander med de 19 månaderna. Varje månad har 20 dagar, utom den 19:e som har 5. När den gått förbi alla månader har det gått ett år enligt vår tidsräkning, 18x20=360+5=365.

Xplor, Xcaret och Maya night

Denna vecka kommer det vara fyra lediga dagar kan man säga. Två riktiga och två med utflykter. I söndags var jag på Xcaret, en temapark utanför Playa del Carmen. Här simmade vi i en cenote, slappande av innan regnet kom och såg på lite djur. Det är en väldigt stor park och jag var också där på "Dia de Muertos", eller halloween vilket är väldigt stort här. På kvällen var det en show om hur mayafolket spelade sina bollspel och sång och dans.
 Dia de Muertos (Dagar kvar tills Mayakalendern tar slut)
Bollspelen

Efter denna park var det Xplor dagen efter, och det var min grej! Åka i ziplines och lite mer äventyr. Ingen dålig arbetsdag. Men eftersom det var i cenoter var det lite kallt i vattnet, runt 24 grader, så jag var glad att det var sol :)

Ikväll ska jag ha min första utflykt, Maya Night. Jag är lite nervös, men det ska bli så kul! Vi åker till en mayafamil och lär oss mer om hur de lever. Badar också i en temascal där man säger att man föds på nytt för man renar själen. Det låter lite flummigt, men är riktigt mysigt. I och med att jag aldrig haft den förr satt jag hemma hela dagen igår, på min lediga dag, för att förbreda mig. Började också skriva rent en annan utflykt. Det är tur att vihar två fridagar i veckan. På lördag är min nästa, så på fredag ska vi ut! På salsabar :)

Välkomna till paradiset

Jag vet inte vart jag ska börja, det har skett saker non-stop sen vi kom ner. Det började med två veckors intro då vi obsade en hel del utflykter och också besökte alla våra hotell. Kan säga som så att det är inga dåliga hotell i Mexiko.

Utsikt från ett av hotellen på Isla Mujeres.

Jag har besökt ett av världens sju underverk, Chichen Itza. Det är fascinerande att höra om mayaindianerna och deras historia. Förhoppningsvis ska jag köra den utflykten någon gång under säsongen. Det är en tung utflykt, då det är en lång dag och mycket historia, men som jag ser fram emot det!

Chichen Itza

Vi har besökt Coba, där man bland annat går upp för en pyramid på 42 meter. Behöver jag säga att jag var livrädd? Efter det badade vi i en cenote, som en liten sjö under jorden. Det var kolsvart och en massa fladdermöss. Jag skrek och skrattade om vartannat för jag var så rädd, haha. Där åkte vi också zipline som var mer min grej.

Uppe på pyramiden, och jag ser ut som en äkta turist.

Här finns också något som heter Rio Secreto som är massa tunnlar under jord som upptäcktes för bara några år sen. Man varvar att simma genom kristallklart vatten och gå. Det var fascinerande.

Höjdpunkten på intron var att simma med delfiner! Ett av mina mål i Mexiko var att göra just det. Jag grät nästan av lycka när jag fick ta på delfinen den första gången. Så len och mjuk. Det ska jag abolsut göra igen! Så himla fina djur.

Nu har vi börjat säsongen med de första gästerna och det är riktigt kul. Blir mycket jobb, men kommer gå bättre med tiden. Denna vecka blir dock ganska lugn. Ska besöka olika nationalparker och ha två lediga dagar. Ska även köra min första utflykt, Maya night. Man åker till en mayafamilj och badar bl.a. i en cenote och en slags bastu, som rening för själen.

Jag har också hunnit vara ut en gång, och vilket ställe. Salsabarer och nattklubbar, man kan inte annat än att älska det! En mexikan blev lite förälskad i mig, men de är lite för korta för min smak, sisådär ett huvud :P

På jobbet har det inte gått sådär 100 %. Glömt biljettmaskinen på ett hotell, väldigt värdefull och den ska man inte tappa bort. Tagit ca 2000 sek för lite betalt av en gäst, nästan tappat bort nyckeln till kontoret och idag har jag fått parkeringsböter. Men snart är det ny vecka och då vänder det :) Nu ska vi se på Apocalypto, som handlar om mayaindianerna. Detta kallas visst för livet.