Min första dag som (by)guide

Sådärja, nu har jag provat att ha service. Jag var på flera olika hotell under två timmar och hjälpte gästerna med det de ville ha hjälp med. Tyckte det var riktigt roligt men var förstås lite nervöst i början då det är mycket jag inte vet då det är ganska stor skillnad på att vara byguide och aktivitetsguide som jag är. Som tur var hade jag inte service ensam utan med en annan som jag kunde fråga när jag kände mig osäker. Han tyckte att jag var riktigt duktig och berömde mig :) Så pass bra känner jag han att jag vet att det inte bara är något han säger utan något han menar. Det enda är att jag ska tro mer på mina kunskaper, det vanliga med andra ord ;)

När man jobbar som guide handlar det ju om service, service, service. De innebär bl.a. att vi alltid ska följa upp och se om gästen fått hjälp med den hon/han önskade. Det kräver en del arbete och är svårt att planera hur lång tid det tar. Detta var något jag fick erfara igår och det gav mig ingen siesta för flygplats natt. Igår var jag vaken i nästan 24 timmar och jobbade mestadelen av dem, väkommen till guidelivet ;) Det konstiga är att jag ändå trivs, vi jobbar, jobbar och jobbar och visst kan det vara tufft men det blir en livsstil. Det enda jag insett är att nattjobb inte är min grej. Det går fint så länge jag håller igång och arbetar på natten men när jag ska åka buss i två timmar och hålla mig vaken, hehe det går inte. Igår fick busschauförren harkla till när vi skulle stanna till halvvägs. Men som tur är är jag inte ensam.

Jag försökte sova imorse men vaknade vid 12, har alltså sovit i sex timmar och ska jobba i 12 timmar inatt igen. Ska försöka att ta mig en liten tupplur nu på eftermiddagen innan jag ska iväg. Hade även eventuellt funderat på att börja fila på ett personligt brev som fitness instruktör nästa säsong. Är återigen osäker på vad och VART jag vill. För tillfället är jag sugen på Egypten, Fuerteventura och Teneriffa. Det kan vända igen. Men ska söka lita olika och hoppas på att jag får något :)

Ha det bra där hemma nu och NJUT av den svenska sommaren!

Kommentarer
Postat av: Mia

Så roligt att få läsa om allt du gör :-) Grattis till att ha nått de 100 som du föresatte dig. Du verkar ändå ha himla roligt och tänk så mycket du får se och lära.

Farfar och jag är på resa. Vi började med Helsingborg där vi låg 3 nätter på hotell, tåg ner, vilket var en upplevelse. Sista sträckan mot Helsingborg åkte vi typ pendeltåg i drygt 1 timme. Ingen AC, fönstren gick inte att öppna och det var säkert en 60 grader inne i tåget, utanför 34. Men vi var glada för bara en halvtimme senare hade det brunnit i någon ledning och folk blev över 6 timmar sena.

Det är som sagt var extremt varmt här.

Vi är nu i Köpenhamn där vi ska vara i 2 nätter innan vi åker över till Malmö. Vårt hotellrum här har ingen Aircondition :-( Så mycket varmt. Vi väntar med att gå ut tills senare i kväll när det förhoppningsvis blivit svalare. Under tiden vila och svala duschar.

Fortsätt skriva, vi läser med stor glädje.

Kramar från oss båda

Mia :-)

2010-07-14 @ 17:45:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0