Augusti vart tog du vägen?

Så har augusti nästan passerat. Har gått oerhört fort och det kan säkert ha att göra med besök alla veckor utom en då jag var i Istanbul. Inatt kommer mamma, pappa, Marie och Bjarne :) De ska bo på mitt hotell och det ska bli riktigt kul!

Pappa & mamma på besök i Alanya

Idag är min födelsedag. Inget riktigt firande då jag har flygplats men igår åt vi middag och så ska det firas senare under veckan. Men har minsann nämnt det på bussarna så jag får några "Grattis" där. Eller "Gratulerar med dagen2 som det heter på norska. Så egentligen blir det tre firande istället för en! Imorse fick jag present av Oscar och Jonna. Skrattade myckeet när Oscar försökte få mig att gissa vad det var med olika förklaringar.

Oscar och Jonna har som sagt varit här en vecka och har nog inte haft det allt för dåligt med gratis mat, båttur, sol och bad. Det enda var att Oscar fick solsting och på allvar trodde att han hade fått någon allvarlig sjukdom häromnatten då han vandrade omkring i lägenheten.

För dem som lyckats missa det ska jag till Thailand i vinter! Hade ju sökt Phuket men fick Krabi båda som vanlig guide och inte aktivitetsguide som jag är nu. Kände att jag ville prova något nytt. Blir bra i Krabi med, är finare där än i Phuket. Får se när jag börjar men antagligen i slutet av oktober.

Istanbul <3

Då har jag upplevt Istanbul, mitt största mål för denna säsong :) Det har varit tre dagar med många intryck och lite sömn. Självklart har vi besökt de typiska turistplatserna som den Blå moskén, Topkapi palatset och Grand bazar. Men vi har också varit över till den asiatiska sidan med båt. Den sidan var mycket lugnare och mysigare än den europeiska. Shopping var av hög prioritet och vi hade sådan tur att det var rea!

Tur har vi haft från starten av vår resa då vår första taxichaufför i stort sett var uppvuxen i Istanbul och gav oss en massa tips. Jag hade ju med Nalan som kan turkiska vilket hjälpte mycket. Två tjejer på ensam resa, en blond och en turkisk kommer man långt på. Vi har fått rabbatter på restauranger, gått på toaletter som inte varit till för allmänheten och skrattat över de kommentarer vi fått på turkiska av män som inte trott att vi förstår vad de säger. Den bästa var av tre killar på vägen. Kille 1: Sluta stirra det blir pinsamt för dem. Kille 2: Det är heligt att stirra på snygga!

Medan vissa kanske skulle läst å mycket innan Istanbul hade vi fått några tips från internet och också av en tjej som bor där. Vi gjorde en del men vi hade inte särskilt stora förkunskaper om platserna. Men inte gjorde det något utan vi fick se det vi ville. Vår sista sevärdhet var Topkapi palatset där sultanerna bodde förr. En del skulle säkert kolla i varje vrå. Vi gick där en timme sen låg vi på gräset och letade efter fyrklöver. Vi hittade tre stycken! Jag och Nalan var överlyckliga båda två och det var ett perfekt avslut på vår resa i Istanbul.

Reunion!

Jag trodde faktiskt att vi kanske aldrig skulle ses igen. Jag, Elli och Tobias som jag gick guideksolan tillsammans med. Kanske att vi skulle ses hemma i Sverige men inte utomlands. Men det har vi gjort, de kom hit båda två samtidigt! :)

Under veckan har de varit med på min vattenjympa med resultatet att jag hamnade i poolen med alla kläder på, skorna med. Vi var ut i Bodrum med tre olika mål för kvällen och alla blev uppfyllda. Vi har spelat tecken och jag var nervös som vanligt, inget spel för mig det där. Har badat i poolen och lekt. Ja, lekt äntligen någon som ville göra det med. Vi har försökt att se på film och sovit i samma säng. Ellinor har åkte hem men Tobias är kvar tills på söndag.

Ibland blir det inte som man tror och tur är väl det! :)

Bland det bästa jag gjort!

Att dyka var bland det häftigaste jag gjort i hela mitt liv. Ja, jag var livrädd innan eftersom jag hört att trumhinnan kunde sprängas och så även lungorna. I bussen på väg till båten hade jag gåshud och jag hann vela ett antal gånger innan vi skulle i. Även om jag hela tiden visste att jag skulle dyka.

Vi fick en kort genomgång, men mycket bra. Innan dykningen skulle vikter på cirka 12 kg på kroppen. Behöver jag säga att man var svårstyrd när de satt på? Utöver detta hade man våtdräkt och syrgastanken. Från båten skulle man ta ett kliv ut. Stine föll framlänges och jag tappade min simfot. När min instruktör frågade om jag var okej svarade jag halvt panikslagen nej efter att ha dragit ur munstycket ur munnen, pekade på min tappade simfot samtidigt som jag försökte hålla balansen i vattnet. Innan vi gick ner ställde jag ett antal frågor och instruktören höll jag i handen hela dyket. Jag trodde faktiskt alla gjorde det men det var visst bara jag.

Men under vattnet fanns förstås en massa fiskar och det var så häftigt! Jag har alltid varit lite rädd för det som finns djupt under ytan men här var jag så fascinerad så jag fick påminna mig själv om att andas. Stine fick även se ett flygplansvrak. Jag hann tänka om detta är så här häftigt hur är det då inte att dyka i Thailand, Egypten eller Australien? Därmed bestämde jag mig för att om jag kommer till Thailand i vinter ska jag ta dykcertifikat. Så var målet för nästa säsong uppsatt :)

Såhär snygg är man under vattnet (se mitt hår!), ändå lyckades jag och Stine få en inbjudan till drink med våra instruktörer. Är man snygg så är man.