Thaiboxning

Jag sa ju innan jag åkte, i alla fall till mig själv, att jag skulle prova på thaiboxning när jag var här. Det har nu gjorts :) Morgonen började med att jag inte kom ut ur mitt lägenhetskomplex, dörren satt stenfast. Fick ringa hotellet och be dem öppna åt mig så efter en kvart kom jag ut. Lite kul var det för de fick nästan bryta upp dörren för att få ut mig.

Väl där vi skulle boxas blev jag lite nervös när jag såg de små thailändarna och deras muskler. Behöver jag säga att jag var ensam tjej till starten? Vi fick en varsin instruktör och de anda fick boxas på säck och i ring men jag fick ”bara” lära mig teknik. Min instruktör sa ofta ”listen, listen” men det tar ett tag innan man lär sig thai engelska, light=right med mera :) Jag var lite besviken över att de andra var mycket tröttare än mig men nästa gång och gången därefter då jäklar. För nu har vi köpt kort så detta ska provas flera gånger. Vem vet jag kanske kommer bli i min livs form?

Igår skulle vi gå en tur längs den längsta stranden, Long Beach, för att se om det fanns några bra restauranger. Blev mer snäckletning då de flesta restaurangerna inte hade öppnat än. Vi skrev Koh Lanta med snäckor och på eftermiddagen stod vi på något som liknade en surfbräda. Det var mycket lättare än att surfa och finns även i Stockholm med. En mysig dag med andra ord :)

Första dagarna i Thailand

Allt har gått bra här än så länge. Ingen större jetlag eller en massa myggbett. Jag bor charmigt skulle man kunna säga mitt inne i byn och nära två av våra hotell. Utanför min ytterdörr känns det lite som slummen men väl i lägenheten är det mysigt. De andra bor på vårt största hotell men jag tycker det är skönt att inte bo på hotellet.

Jag kommer jobba på fyra olika hotell och på två av dem är det en transvestit som jobbar, lite kul och ovanligt haha. Det man kan säga generellt om hotellen är att de är mycket finare här än i resten av länderna där jag jobbat. Två stjärnor här skulle kanske vara tre stjärnor någon annanstans och lägg där till thailändarnas service så blir det toppen! Jag är verkligen spänd på hur säsongen kommer bli.

Här i Thailand är alla så glada! Hade glömt att alla log hela tiden och är hur söta som helst. Precis som mig med andra ord. Jag förstår fortfarande inte att jag är här men det känns ändå riktigt bra, men som sagt overkligt. Tror att detta kanske kommer bli det bästa landet hittills av mina säsonger, har en känsla av det :)

Än så länge är vi bara tre i teamet, men allt som allt kommer vi vara sju. Här om dagen var vi lite runt ön och åkte moped och tuk tuk. Finns ju mer av det än bilar här och jag älskar det! På turen såg vi även en orm, gul, så då var det gjort. Är ju inte bara jag här som inte är allt förtjust i ormar utan en till så vi får hoppas att han inte skrämmer upp mig för mycket :) God mat är det också, i stort sett överallt. Det enda just nu är att jag redan har fått något eksem som kliar som satan, hade glömt att jag kunde få det hehe. Men annars är allt bara bra :D

Från vänster: Jesper som kan beskrivas som Oscar när han var liten, jag och min chef Jonas.

Bodrum

Tredje säsongen var så till ända. Turkiet som jag aldrig skulle arbeta i igen, det var vad jag sa efter Alanya. Nu känner jag nån slags kärlek till den landet. Från att nästan ha hatat det kan jag nu se charmen. Blandningen mellan turism och invånarna. Hur snälla och gästvänliga många turkar är. Bodrum har nog spelat sin roll då det är en oerhört vacker stad där turismen inte är lika stor som i Alanya, än.

I onsdags var jag in i Bodrum stad för att se det en sista gång. Vi gick längs hamnen och bland bazarerna. På någon gata sprang skolbarn omkring och på en annan var det en fantastisk utsikt över havet. Jag känner mig färdig med den staden nu. Trodde först att jag skulle åka därifrån med blandade känslor, lättad då jag varit där i sex månader och saknad då det som alltid blir ens hem. Nu kändes det bara bra och mycket berodde på att sista veckan blev inte som jag hade förväntat mig. Det var många fler problem på hotellet än vad jag anat och det tog musten ur mig.

Så nästa stopp är då Thailand och jag är så exalterad så jag vet inte var jag ska ta vägen. Det jag kommer sakna mest är att arbeta med barn och ha aktiviteter, men det är ju något jag valt själv. För jag vill prova vara ”vanlig” guide och se hur det är. Få nya utmaningar och lära mig nya saker.

Nu har jag varit i Sverige tre dagar och ätit, sett den svenska naturen, träffat släkt och vänner, shoppat m.m. Frågan om jag saknar Sverige är både ja och nej. Var nära att börja gråta när vi landade på Arlanda för att det var så fina färger på träden och självklart saknar jag famijen och vännerna. Men det finns kvar och jag vet att jag kommer få uppleva det när jag är klar med detta :)

Regnet öste ner

Mer eller mindre kaos är väl vad man kan kalla mitt välkomstmöte förra lördagen. Jag var så glad på morgonen över att det inte regnade då väderprognosen visade en nederbörd på 50 mm. Väl på hotellet såg allt bra ut, men en kvart innan mötet öste det ner. Det upphörde precis innan mötet, för att sedan börja efter cirka fem minuter. Övervägde att stå kvar men folk gick sin väg så jag fick snällt flytta på mig. Mötet blev då ihop trängt under några parasoll och utan mikrofon eller struktur. En stor röra helt enkelt. Men stolt var jag över att jag hade genomfört det och det verkar som att gästerna var förstående med situationen.

Finns ingenstans att vara på mitt hotell nr det regnar. I dessa länder tror de att det är sol året om vilket också medför små pooler i alla hotellrum på andra våningen. Jättekul. Men överlag har det gått förvånansvärt bra och regnet har lyckats hålla sig borta på förmiddagsaktiviteterna och nu är de värsta dagarna över.

I torsdags åkte Rosa och sista veckan är jag själv. Känns sådär och trodde det skulle bli en lugn vecka, men har redan haft en hel del klagomål. Jag har redan börjat packa lite och stänga ner mentalt. Snart kommer jag hem! :) Kommer vara med blandade känslor jag åker härifrån. Som alltid ska det bli skönt men ändå trist. Man saknar alltid det man lämnar på ett eller annat sätt. Men så länge jag har varit i Bodrum, 6 månader, har jag inte varit på någon annan destination. Så förhoppningsvis kommer det kännas mest bra när jag åker på torsdag.

Bästa sovplatsen

När jag kom till barnklubben för någon dag sen såg det ut som att någon övernattat där. Luftmadrasserna och saccosäckarna hade gjorts om till sängar och det låg även filtar där inne. Någon dag innan hittade vi en massa chips på golvet som vi inte visste var de kom från. Ingenting förvånar mig längre med hotellet utan där sker allt :P Men jag är så nyfiken på vem som sover där så överväger att sätta upp en kamera så jag får reda på det.

Igår var sista riktiga partykvällen här i Bodrum. Från och med nästa lördag är vi bara fem stycken kvar här. Känns riktigt trist så nu börjar jag längta till Thailand och att få komma hem. Nästa vecka, på fredag, kommer jättemånga till mitt hotell och jag är ensam stora delar under veckan. Kommer nog bli en tuff vecka då det kommer regna mycket de första dagarna och det är aldrig kul på aktivitetshotell. Det roliga är att jag ska ha välkomstmöte på danska igen, jag älskar det!