Gymmet från 80-talet

Jag har äntligen köpt kort på ett gym här nere. Det ligger cirka 8 kilometer ifrån mig men det är i alla fall ett riktigt gym. Det roliga är att i stort sett alla maskiner är rosa och av äldre variant och ser ut att vara från 80-talet. Sist jag var där såg jag en som var sjukt lik David Hasselhoff från Baywatch. Jag blir kanske lite skadad när det sitter bilder på spännisar i hela gymmet och de som tränar där är stora som berg, å så lilla jag :) Träningen är bättre än förut även om jag blev sjuk precis när jag komit igång. Tänkte försöka att gå på gymmet en gång i veckan och promenera 2-3 med mina nyinköpta stavar. Sen har jag ju även vattengympa fem gånger i veckan där mitt mål för övrigt är att få med 100 gäster, det ska uppnås! Förstå vilken känsla :) Mitt morgonjympapass kom det inga gäster till så jag ska göra ett nytt försök annars kanske det stryks från schemat.

Jag har kommit in mer och mer i rutiner vilket har resulterat i att jag tillåtit mig att vara trött vilket jag är i stort sett jämt. Vi kan ha arbetsdagar på upp mot 11-12 timmar men vi ska försöka minska ner dem för det fungerar inte i längden. Därav min frånvaro på bloggen då jag sällan hinner vara inne på internet. Oftast är det hem på kvällen och in i duschen för partnermiddag eller så kommer man hem så sent så jag lägger mig nästan direkt. Försöker att sova åtminstonde 7 timmar per natt.

Vi har varit på en ny utflykt med an båt i Alanya. Vanligtvis är det en dagstur där man åker ut med båten och får se Alanya från vattnet och bada, men nu var det för oss guider och således en partybåt. Det var superkul att dansa med vågorna när båden guppade runt :) Det avslutades sen på en bar och krogen. Så mycket drinkar jag dricker här har jag aldrig druckit förr. Alla daquiri drinkar är bara mums! Nu låter det som at jag dricker alkohol jämt vilket jag inte gör, bara mer drinkar än hemma ;)

Hoppas ni har det bra hemma allesammans! Nu ska jag strax ha Funny Games i poolen för de lite äldre barnen. Jag kommer med andra ord bli i knuffad i pollen :)

Bungyjump och transfer från helvetet

Nu har jag gjort det som jag funderat på så länge, hoppat bungyjump! Vi var på ett vattenland strax utanför Alanya på teamdag och där hade de bungyjump. Till en början ville jag absolut inte med tanke på min nacke och jag var rädd för att rycket skulle göra för ont. Men sen tittade jag när Camilla och Nora hoppade och det såg inte så farligt ut så jag bestämde mig för det med. Nu eller aldrig tänkte jag! Det var 70 meter högt och min tanke när vi åkte upp var titta inte ner, håll blicken rakt fram. Allt blev mindre och mindre och när jag skulle kliva ut på plattformen var det lite svajigt. Men väl där uppe kan jag ju inte gå ner igen, hur skulle inte det se ut, så när han som hjälpte till frågade om jag var redo sa jag nej men jag hoppar ändå. Själva fallet gick bra det som var obehagligt var själva steget ut från plattformen. Allt gick så fort och det enda stället jag fick lite ont var mellan tårna där repet skar in. Har fortfarande inte fattat att jag gjort det men har det på film :)

Igår natt var inte lika roligt. Jag jobbade på flygplatsen som hitills bara varit roligt. Igår var det irriterade gäster, rörigt vid incheckningen och trötta gäster som ankom till Turkiet. Allt kändes ändå okej tills jag skulle köra med en buss till Alanya. Hotellen jag skulle åka till kan jag knappt hitta till i dagsljus och igår var det svart och min busschaufför hittade inte ens till de största gatorna. Behöver jag säga att det inte var någon riktigt hit. Vi åkte fel det första vi gjorde och sen hade jag problem att hittat hotellen. Hade sagt en hotellordning till gästerna vilken sedan fick ändras och det väckte irritation. Gäster som blev åksjuka och allt mitt i natten. Har sovit tre timmar inatt så det har hitills varit en tung dag då jag fortfarande mår dåligt över transfern igår. Som tur är får jag mycket stöd av mina kollegor. Förstår att gästerna tycker det är konstigt när guiden inte hittar till hoellen men de vet ite att vi har 57 hotell och att jag endats hade gjort detta ett par gånger innan med en busschaufför som hittar.

Japp nu vet ni det, ska strax tillbaka till jobbet för lite volleyboll!

Beröm

Om jag ska vara ärlig så trodde jag inte att jag skulle tycka så mycket om att arbeta med barn som jag gör. Visst är jag helt slut efter att ha gått på högvarv hela dagarna men de ger så mycket också. De är oftast glada och så mysiga. Vi har fått beröm att gäster för att vi har sån energi och glädje och idag fick jag även beröm för mitt vattenjympapass, finally! Fick för övrigt imrovisera idag då musiken till passet inte ville fungera till mitt nya pass. Så jag körde den gamla musiken men med lite nya rörelser. Är riktigt stolt över mig själv!

På bilden är ett exempel på hur mina dagar kan se ut. Min är mittenraden. Idag har jag t.ex. varit i poolen i tre timmar, är tungt ibland ;) W= welcome walk, som ett välkomstmöte fast vi går runt hotellet. WG=watergym, ML=MiniLand.

Under dessa dagar har jag även druckit min första Irish Coffee, om jag nu ska lära mig dricka kaffe får det bli så.
Fått beröm för vår trollskattjakt, att det var en av de bästa vår Lead har sett och han har jobbat många säsonger. Fått höra ett antal gånger att jag och Sandra ser ut som syskon, eller åtmistonde är väldigt lika beror på vem man frågar. Lägger ut en bild här så får ni bedöma själva.

För fler bilder så får ni titta på facebook. Nu ska jag fixa en massa annat innan jag kan gå och lägga mig. Ingen ro ingen rast eller vad man säger. Ciao!

Shopping i Alanya

Jag hade mycket fördomar mot turkar när jag åkte ner hit. De försvann ganska snabbt när jag fick träffa dem vi arbetar med, trevliga och inte alls påstridiga. Men så var vi och shoppade idag. Jag blev alldelses matt, de skriker från alla möjliga håll. Jag ignorerar dem så gott jag kan och en blev så sur när vi inte sa hej att han sa åt våra kollegor att strunta i oss och att vi var tvugna att gå ut i affären. Jag vet att det bara är deras jobb men det får jag ta succesivt. Idag fick jag i alla fall min dos. Även i de vanliga affärerna så är de påstridiga. Köpte t.ex. ett par gåstavar på Intersport idag, kom iväg med de dyraste. Men får använda dem flitigt. Får ta det här succesivt känner jag, inga fler marknader på ett tag.

Nu ska jag och Sandra se på tecknat. Precis som en lördagskväll ska spenderas.

Och ja jag är bättre i foten.

Svullo

Min fot har svällt upp till en stor och fin luftballong. Den dunkar och om någon rör den skriker jag. Blir högläge inatt och är de inte bättre imorgon ska jag gå till doktorn. En Sports Host som inte kan stödja på foten fungerar inte. Klev på en vass metallbit idag när jag hade volleyboll på stranden. Till en början gjorde det ont men jag kunde gå på den, nu kan jag inte ens stödja på den. Lite kul att tre av oss som jobbar har nu något slags fotproblem, fler ifall man räknar in skavsåren efter transferskorna, haha.

Ikväll har vi ätit middag på en jättefin restaurang med utsikt över hamnen. Sedan åkte vi upp i en bar med utsikt över hela hamnen och delar av Alanya. Är otroligt vackert där uppe! Annars har jag fått en massa feedback på mitt vattengymnastikpass idag vilket känns toppen. Satsar på att göra ett helt nytt pass på söndag. Det kommer fler och fler barn till hotellet. De danska barnen förstår inte vad jag säger annars går det bra. Men har ju även fått höra att mitt danska uttal inte är det bästa. Är svårt att prata som om tungan svällt upp.

Nu ska jag lägga mig och se om min fot har blivit bättre tills imorgon.

Mitt första vattenjympapass

Jag var lite nervös inför mitt vattenjympapass jag skulle ha idag. Hade inte hunnit träna in det och har aldrig gjort det förut. Svetten rann i floder med tanke på att det var runt 30 grader. Men sen tänkte jag att det kan inte gå värre än åt helvete. Med den tanken satte jag igång och vilken kick! Detta program var bara 15 min då jag inte hunnit göra något längre än men det räcker bra som början. Jag log konstant och när jag ville bli ännu gladare kollade jag bara på de gäster som log hela tiden mot mig. Vilken känsla! Jag fick ingen konstruktiv feedback men hoppas få det imorgon då jag ska leda passet för dem jag jobbar med i vår pool.

Det har hänt mycket på hemmafronten också. Både kusinen och brorsan har skaffat pojk-/flickvän. Och här sitter jag, nyfiken som bara den. Men kanske bäst at jag är här så jag inte skrämmer bort dem med mina frågor.

Vi hade även skattjakt idag, jag var två olika pirater. Var kul men önskade nästan att jag var ett av barnen som var med på skattjakten för det hade varit ännu roligare. Jag log som ett fån när de som anordnade akiviteten berättade om den och kände att jag vill också vara med.

Jag har börjat komma in i rutiner nu vilket är skönt eftersom jag inte är lika trött som jag var under introduktionen. Har även kommit igång med promenader så det känns bra. Är så glad att jag ska vara här i 5 månader till :)

Partnermiddag

Just nu gör jag allt för att undvika att börja med mitt vattenjympapass. Häromdan stod jag på jobbet och försökte få passande rörelser till musiken men efter att tag gav jag upp då det inte alls gick som jag ville. Men desto bättre för er för då få ni en till uppdatering på bloggen :)

Igår var vi på partnermiddag. Vi åt en massa texmex mat, och då menar jag en massa eftersom jag var mätt redan efter förrätten. Vi spelade även bowling vilket var superkul. Det var neonljus i bowlinghallen vilket gjorde att det som inte syntes i vanligt ljus syntes där, t.ex. de fina såsfläckarna jag lyckats få på hela mig, hehe. Sedan gick vi ut, bl.a. till mitt favoritställe när jag var här 2007. Lika bra än förutom att alla kändes lite små, men men. Är lite roligt för nu ser jag allt annorlunda än vad jag gjorde då. Det enda jag såg då var krogarna, stranden och hotellet. Nu har jag sett mycket mer och fått en bättre översikt.

Igår sa vi även hejdå till de första gästerna som skulle åka hem från hotellet. Inte särskilt roligt då man får en bra kontakt med gästerna, och särskilt barnen. Men vi fick även beröm för vårt jobb av några gäster och de sa att de verkligen skulle rekomendera hotellet till andra, så det var kul!

Jag har nu lagt upp bilderna jag tagit här i Alanya på facebook, men lägger upp några här med. Och för er som har Skype, lägg till mig där för jag kommer att vara inne lite till och från. Mitt användarnamn är lthegel. KRAM

Transfer

Min första dag på flygplatsen gick över förväntan. Igår kväll var jag förvånansvärt lugn men under natten vaknade jag många gånger och imorse var jag inte stabil. Som tur var fick jag med mig Tobias på departure, det är när man hämtar gästerna på hotellet när de ska till flygplatsen. Jag lät han hålla i den då jag inte kände mig tillräckligt lugn för det än. Väl på flygplatsen gick allt bra. Vi stod vid olika incheckningsdiskar och småpratade med gästerna och hjälpte till med vad de ville. Sedan fick jag ta emot de som kom till Turkiet och stå vid bussarna. Där bör man veta vad olika hotell har för koder för att snabbt veta vilken buss de ska till. Jag hade pluggat koder men de är över 100 stycken så jag hade inte lärt mig alla än. Sen är det annorlunda när man sitter hemma i lugn och ro mot när man är på flygplatsen. Jag fick även sända iväg några bussar, d.v.s. ge gästerna den viktigaste informationen innan de åker iväg till hotellen.

Sedan var det dags för mig att köra en arrival, vilket innebär att jag var guiden som följer med bussen och informerar om resan, Turkiet och annat som kan vara bra att veta. Detta gick faktiskt över förväntan. Det som jag hade varit mest orolig över att inte hitta till hotellen var inget problem då busschauffören hittade till samliga hotell. Sammanfattningsvis kan jag säga att det var superkul att vara på flygplatsen! Lite variation från det andra.

I övrigt har vi fint väder här nere. 27 grader har det varit om än lite disigt. Det är perfekt temperatur nu tycker jag. Varmt men inte kvavt. Med tanke på hur mycket jag svettades när jag sände iväg bussar idag kommer det inte bli nådigt med 95 % luftfuktighet sen och 40 grader varmt. Jag har även skaffat ett turkiskt telefonnummer. Vet inte hur länge det kommer att fungera då det är lite krångligt att skaffa ett turkiskt sim-kort. Det är en del procedurer för att jag ska bevisa att telefonen är min och inte stulen. Numret är i alla fall 005343736760.

Helt två andra saker är att jag här nere är den som äter jämt, i alla fall på mitt hotell. Servitörerna skrattar när vi hämtar mat för vi äter så mycket. Jag har även lyckats färga en del av mina kläder rosa. Kan ha hänt att jag blandat tvätten hejvilt, men det gick ju så bra sist så tänkte det skulle gå bra igen. Men icke, och någon gång ska väl vara den första? ;)

Long time, no see

Här är det fullt upp och internet hemma fungerar inte så därför är frånvaron så stor här. Om en stund ska jag se på showteamet på hotellet, ska se alla deras shower så jag vet vad som finns. Men det gör inget för de är så duktiga!

De senaste dagarna har jag bl.a gått på skattjakt i Alanya. Vi fick ett papper med en massa platser vi skulle besöka, dels för att lära oss hitta bättre, vilket jag nu gör, och dels för att träffa våra partners. Det är viktigt med det sociala här i Turkiet. Man pratar med alla och helst lite mer än ett hej, en kopp te eller en matbit. Kan vara lite frustrerande när man har bråttom men är bara att gilla läget. Överlag är det jättetrevligt och vi har något att lära av dem. Det finns allti lite tid över till att ta en pratstund.

Jag har även varit på en båttutflykt där jag brände mina lår lite lätt men nu har jag minsann börjat få färg. Men jag kommer ge bonnebrännan eller golfsolbrännan ett ansikte. Får ta kort lite senare får ni se.

Nu har vi även fått gäster på hotellet vilket är jätteroligt för det har kört igång på riktigt. Jag har fått mina första frågor, haft mina första aktiviteter och tagit det första doppet i poolen. Det är mycket nytt men jag försöker ta en sak i taget och tänka att jag inte kan kunna allt från början. Men ni som känner mig vet att jag gärna vill kunna allt med en gång så det är lite svårt.

Än har det inte kommit så många gäster så våra aktiviteter har inte så måna deltagare men förhoppningsvis ska det bli bättre under senare delen av säsongen. Vi har även besök av Lollo & Bernie ofta, våra maskotar. Än går det bra för dem i värmen :)

Gällande träningen kan jag ju säga, haha. Nada! Detta kombinerat med eftertättsbuffé kan ni ju räkna ut själva ;)

Lovar att bilder kommer när internet fungerar som det ska och jag kommit in i allt. För just nu är det så mycet annat.