Ephesus


Det är en sak man ska komma ihåg om man arbetat i Turkiet innan och ska göra det igen, en blå bok. Behöver jag säga att min ligger hemma? För att jag ska få en ny blå bok, vilket är ett arbetstillstånd behöver jag göra en polisrapport på att jag tappat den andra, eller snarare inte kommer ihåg på vilket bra ställe jag lagt den. Därför har halva dagen spenderats på att åka fram och tillbaka mellan olika polisstationer. Men nu är det fixat!


Igår var vi på en av utflykterna vi ska ha, Ephesus. En av världens mest bevarade antika städer. Det var häftigt att se men är lite svårt att föreställa sig hur allt var. Jag provade i alla fall toaletterna de hade där förr, som ett stort dass men i marmor. När man satt där spelade någon musik och sedan prolade vatten för att man inte skulle höra alla andra. Även en av världens första reklamskyltar gjordes där, den gick till en bordell. Är tacksam för att jag inte ska ha den utlykten då det var mycket information att ta in och framförallt mycket att snubbla på.

 Biblioteket

Vi har fått nya guider nu vilket är kul. Det bästa med dem är att det är ovanligt många som gärna följer med på promenader och vill träna. Kan vara för att de är nya och inte har kommit in i guiderutinerna är men jag är glad för det :) Vi har också hittat ett gym idag, troligen det enda i Bodrum som inte är på ett hotell. Liknar de andra jag varit på utomlands, lite kroppsbyggaraktigt men ett gym :) Ska antagligen göra ett besök där imorgon.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0