Vart har du lärt dig spanska - på Kanarieöarna?

Så har jag kört min första utflykt. Det gick bra för att vara första gången. Var lite trångt i bussen på vgen dit så guideningen där blev inte den bästa, men väl på plats var gästerna väldigt uppmärksamma och intresserade. Jag hade med mig stödord och en lokalguide som jag pratade med på spanska om jag var osäker på något. När jag frågade gästerna hur kvällen varit tyckte alla det varit bra. Något som var väldigt uppskattat var doppet i centoten efter att man badat bastu och blivit pånyttfödd.
 
Under kvällen fick jag öva mig mycket på spanska, då familjen bara pratar spanska, och för att jag pratade spanska med lokalguiden för jag ville inte att gästerna skulle veta vad vi pratade om. Jag förstår inte allt de säger, men jag förstår sammanhanget. Jag pratade även spanska med min busschaufför och han frågade då vart jag lärt mig spanska efter som jag sa vale, okej, så ofta. Han förstod att det var på kanarieöarna. Det är några ord som är annorlunda här i Mexiko, t.ex. okej och juice eller flygplats.
 
Igår var vi ut igen och det var inte lika roligt som sist, men vi hittade en nytt dansställe. Idag har vi myst på ett café och jag har skrivit mer på Chichen Itza. Har bl.a. försökt förstå mig på mayakalendern vilket inte är det lättaste, men väldigt intressant. Hollywood har splat mycket på att jorden kommer gå under den 21 december då den kalendern tar slut. Mayafolket säger att jorden kommer pånyttfödas och något stort kommer ske, men man vet inte vad. Känns riktigt spännande att vara i Mexiko då!
 
El-Hab, månens kalander med de 19 månaderna. Varje månad har 20 dagar, utom den 19:e som har 5. När den gått förbi alla månader har det gått ett år enligt vår tidsräkning, 18x20=360+5=365.

Kommentarer
Postat av: Dina

OOO jag gillar den sista forklaringen der av kalendern =) DUKTIG!!!

2012-12-01 @ 14:16:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0