Viva Cuba!

Fem dagars semester, gick alldeles för snabbt, Kuba var underbart! De första dagarna var jag i Varadero. Det bästa där var stranden, oerhört fint vatten. Annars var det inte så mycket att se. Vi hyrde veteranbil i en timme och det var kul att åka runt i den, fick då se Varaderos centrum och parken som finns där.
 
 
Min sista dag spenderade jag i Havanna, jag älskade den staden med detsamma. Alla gamla vackra byggnader, slitna men vackra. Tyvärr hade jag bara en dag där, men staden är inte så stor. Den är uppdelad i tre delar, gamla, centrala och nya Havanna. På förmiddagen tog jag en promenad på egen hand på bakgatorna, och det var min favorit. I stort sett bara lokalbefolkning och så mycket från 50-talet. Apoteken, en del affärer, bilarna, husen.
 
 
På eftermiddagen var jag på stadstur med Nalan, fick mer information om Havanna och de olika delarna, så himla intressant! Bland annat får alla kubanska familjer ett hus, och de som inte har råd med mat får matcheckar. Det är bilder på Che Guevara överallt, och det står Leve revolutionen och Leve Kuba på många platser. Det är svårt att åka buss i Kuba, de har ingen speciell tidtabell och är ofta fulla. Därför har statliga bilar, med blå registreringskylt, och de SKA ta upp liftare. Kubanska män är också oerhört flirtiga. De gillar att göra pussljud och komma väldigt nära och forma munnen till en pussmun. En undrade om jag var rasisit för han tyckte jag var för ignorerande. 
 
 
Sista kvällen var jag och Nalan och åt i en restaurang som är en gammal lägenhet, kallas Paladar. Man måste veta vart de ligger för att hitta dit, för antingen har de bara en jätteliten skylt eller ingen alls. 
 
 
Det enda jag är besviken på är utelivet, det var inte så mycket salsa som jag hoppats på. Vi frågade om salsabarer oh fick två tips, men alla i kön såg ut att vara professionella dansare så vi la ner den idén. Men Kuba, är så glad att jag har sett det! Detta land ska ses snart, innan det blir för modernt och som allt annat.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0